8.5
Wichita van Rijkom geeft "Fuller House - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 30 Maart 2016.
11
0

Fuller House - Seizoen 1

Het lijkt een nieuwe trend, een populaire serie uit het verleden nieuw leven inblazen. Een recente toevoeging op dit gebied is Fuller House, gebaseerd op Full House dat eind jaren '80, begin jaren '90 een zeer succesvolle familie-komedieserie was. Na jarenlang plannen besloot Netflix de gok te wagen en eind februari werd het complete eerste seizoen in een keer online gezet. Met dertien afleveringen van ieder zo’n half uur besloten veel fans de serie gelijk te binge-watchen. Hierdoor zag ABC, het netwerk dat in het verleden Full House uitzond, een kijkcijferdaling tijdens hun komedieavond op de release dag. Inmiddels is de eerste hype rondom de serie een beetje verdwenen en kunnen we een balans opmaken. Was het een verstandig plan of had Fuller House beter zoals diens voorganger in het verleden kunnen blijven steken?

Net zoals bij Full House destijds is Fuller House niet bepaald positief ontvangen door critici terwijl de serie het wel goed lijkt te doen bij de kijkers.

D.J. Tanner Fuller (Candace Cameron Bure) is de oudste zus van de familie Tanner en inmiddels moeder van drie zoons genaamd Jackson (Michael Campion), Max (Elias Harger) en Tommy Fuller (Dashiell & Fox Messitt). Nadat haar man tijdens zijn werk als brandweerman komt te overlijden trekt ze voor wat rust en steun tijdelijk in bij haar vader Danny (Bob Saget) samen met haar oom Jesse (John Stamos), tante Becky (Lori Loughlin) en goede vriend Joey (Dave Coulier). Wanneer het tijd is om als alleenstaande moeder verder te gaan komt de familie er achter dat D.J. hier eigenlijk nog niet klaar voor is, waarop zus Stephanie (Jodie Sweetin) en beste vriendin Kimmy Gibbler (Andrea Barder) besluiten bij D.J. in te trekken. Kimmy is een aparte evenementenplanner met een tienerdochter genaamd Ramona (Soni Nicole Bringas) en een (bijna) ex-man genaamd Fernando (Juan Pablo Di Pace, Dallas). Ramona is alles behalve blij met de verhuizing terwijl Fernando nog altijd zijn ex probeert terug te winnen. Stephanie is een populaire dj die voor ze introk bij D.J. een vrij en losbandig leven had en D.J. is dierenarts binnen een gezamenlijke praktijk.

[image-60991]
Het oorspronkelijke intro is opnieuw ingezongen door Carly Rae Jepsen om het een wat moderner gevoel te geven. Tijdens de eerste aflevering zien wij dat deze werd opgedragen aan de moeders van Dave Coulier, John Stamos en Bob Saget die allen in 2014 kort na elkaar overleden. De vriendschappen en familiebanden zijn niet alleen op het scherm aanwezig maar ook privé. Zo werd de bruiloft van Coulier in 2015 door de hele cast bezocht en Andrea Barbar en Candace Cameron Bure hebben als real life BFF’s een erg gezellig kerstfeestje gehad samen. Alleen de Olsens tweeling lijkt van het toneel te zijn verdwenen. Jammer, want het was geweldig geweest als Michelle ook haar opwachting had gemaakt. Fans blijven hopen dat in de toekomst een of beide dames misschien toch nog besluiten mee te doen, maar voor nu zullen we het zonder hen moeten doen. Iets wat de schrijvers overigens wel geniale grappen opleverde gedurende dit eerste seizoen.

Niet iedereen zal het met dit eindoordeel eens zijn, maar ik heb de afgelopen maanden echt uitgekeken naar dit vervolg en gelukkig stelde Fuller House mij absoluut niet teleur.

Net zoals bij Full House destijds is Fuller House niet bepaald positief ontvangen door critici terwijl de serie het wel goed lijkt te doen bij de kijkers. De show is zelfs zo populair dat Netflix al een tweede seizoen heeft aangekondigd waarvan de opnames medio mei zullen starten. Ik heb speciaal voor deze serie een Netflix account aangemaakt. Wat is het dan toch dat dit soort series zo onaantrekkelijk maakt voor critici? Wellicht de simpliciteit, de clichés en de humor, het zijn allemaal van die dingen waar je van moet houden maar blijkbaar is dit het geval bij de meeste kijkers. De verhaallijnen zijn te vergelijken met die uit de Full House tijd, maar dan wat gemoderniseerd. De humor is wel iets volwassener, maar persoonlijk vind ik dat ook wel bij deze tijd passen. D.J.’s opvoedstijl is beduidend strikter dan die van haar vader wat ik persoonlijk wel jammer vond, maar het algehele 90’s comedy gevoel is ook bij Fuller House nog altijd duidelijk aanwezig. De ‘oudere’ acteurs verzorgen regelmatig gastrollen en ook veel oude bekenden passeren de revue. Zo is D.J.’s eerste vriendje Steve (Scott Weinger) nog altijd een goede familievriend, hoewel hij naar meer verlangt. Er is echter ook plaats voor nieuwe karakters zoals dierenarts Matt Harmon (John Brotherton) die niet alleen op professioneel vlak een goede klik met D.J. blijkt te hebben maar ook privé.

Fuller House is een serie die mij doet terugverlangen naar mijn jeugd. Het is een comedy stijl die ik de afgelopen jaren echt gemist heb en daarom ben ik erg blij dat deze serie nieuw leven in is geblazen. Het is nostalgisch, een tikkeltje ouderwets zelfs en dit is dan ook een van de meest gehoorde kritieken die ik online tegen kom. Niet iedereen zal het met dit eindoordeel eens zijn, maar ik heb de afgelopen maanden echt uitgekeken naar dit vervolg en gelukkig stelde Fuller House mij absoluut niet teleur. Natuurlijk viel het mij ook wel op dat het soms erg zoetsappig was en de cast er soms nog een beetje in moest komen qua acteerwerk. Maar het maakte voor het totaalplaatje in mijn ogen geen verschil. Van mij mogen er nog vele seizoenen volgen van deze fijne serie, daarom is mijn eindcijfer ook een dikke voldoende!

[image-60992]
Volg Fuller House
Our Very Last Show, Again