9.5
Wichita van Rijkom geeft "Full House - De Complete Serie" een 9.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 29 januari 2016.
5
0

Full House - De Complete Serie

Ik kan het me nog goed herinneren... Tussen de middag als ik bij mijn oma lunchte stond het altijd op: Full House. Deze serie, die het verhaal vertelde van alleenstaande vader Danny Tanner (Bob Saget - America’s Funniest Home Videos) en zijn drie dochters, speelde zich af in San Francisco en was eind jaren 80/begin jaren 90 een van de grootste komedieseries van dat moment. Nu nog steeds is deze serie echt een klassieker en met een spin-off in de maak, vond ik het hoog tijd om weer eens wat afleveringen te kijken. Toen ik de kans kreeg de DVD box van de complete serie te lenen, besloten we tijdens de feestdagen een Full House marathon te houden! Full House is voor mij echt jeugdsentiment en altijd een van mijn favoriete series geweest. Ik was dus erg benieuwd of ik nu, zoveel jaren later, nog net zo positief over deze serie zou denken.

Tegenwoordig worden dit soort verhalen eigenlijk niet meer verteld. Het merendeel van de mensen kijkt immers inmiddels heel anders tegen opvoeden, en dat is best jammer.

Wanneer Danny’s vrouw komt te overlijden staat hij er ineens alleen voor met dochters D.J. (Candance Cameron, Make It Or Break It), Stephanie (Jodie Sweetin) en Michelle (Mary-Kate & Ashley Olsen, op de aftiteling vermeld als een persoon). Met de hulp van zijn zwager Jesse Katsopolis (John Stamos, Grandfathered) en beste vriend Joey Gladstone (Dave Coulier, Bob & Doug) krijgt hij zijn leven weer op de rails en ontstaat er een waar ‘vol huis’. Dit onconventionele gezin kwam in 1987 voor het eerst op de buis en werd een van de meest bekende families op de Amerikaanse tv. In de acht jaar dat Full House te zien was, hebben we als kijkers de familie Tanner letterlijk en figuurlijk zien (op)groeien. Het is een serie met een lach en een traan, maar zeker ook met leerzame momenten. Tegenwoordig worden dit soort verhalen eigenlijk niet meer verteld. Het merendeel van de mensen kijkt immers inmiddels heel anders tegen opvoeden, en dat is best jammer. De mooie relatie tussen Danny en zijn dochters, het wederzijdse respect in het huishouden en met name de volwaardige rol van de kinderen binnen het gezin is bewonderenswaardig om naar te kijken en doet mij erg aan mijn eigen jeugd denken. Ook de vele knuffels en zoenen die Michelle krijgt van haar oom en Joey zijn een voorbeeld. Nu zou men dit al gauw ongepast en te vrij vinden, terwijl het voor mij juist heel liefhebbend en natuurlijk overkomt.

Full House
© NBC

Noemenswaardige gastrollen zijn weggelegd voor onder andere de The Beach Boys en Jaleel White. White, beter bekend als Steve Urkel, maakt ook als dit karakter zijn opwachting tijdens een van de afleveringen van seizoen vier. In seizoen drie wordt hond Comet geïntroduceerd, een Golden Retriever die niet alleen bekend werd door zijn rol in Full House maar ook als de Buddy in de originele Air Bud film. Een grappig weetje is dat Teddy, een van de vriendjes van Michelle (in seizoen vier), in het echte leven Tahj Mowry heet en het broertje is van de bekende Sister, Sister tweeling Tia & Tamera Mowry. Als tienermeisjes waren de dames regelmatig op de Full House set te vinden en in seizoen vijf speelden zij zelf ook een klein gastrolletje in de serie. Bij het terugzien van de afleveringen vallen wel wat foutjes op. Afleveringen die uiteindelijk in een andere volgorde zijn uitgezonden zorgen bijvoorbeeld soms voor wat vreemde situaties. Een beetje slordig, maar nu ook weer niet heel irritant om naar te kijken.

Het was weer echt genieten om deze serie na zoveel jaren terug te zien en ik blijf dan ook bij mijn mening dat dit nog altijd een van de leukste series ooit is.

Tijdens seizoen vijf wordt het eerste serieuze vriendje van D.J., Steve Hale (Scott Weinger) aan de castlijst toegevoegd genaamd. De zusjes, die ieder vijf jaar verschillen in leeftijd, zijn het eerste seizoen nog de enige vrouwelijke hoofdrollen. Al gauw krijgen zij bijval van buurmeisje en D.J.’s beste vriendin Kimmy Gibler (Andrea Barber) en Rebecca “Becky” Donaldson (Lori Loughlin, Summerland). Becky’s rol was oorspronkelijk een gastrol als Danny’s co-host van het nieuwe ochtendprogramma Wake Up San Francisco. Zij en Jesse hebben echter een bijzonder goede chemie wat haar een vaste rol oplevert. Ze trouwen in seizoen vier en in seizoen vijf krijgen ze een tweeling genaamd Nicky & Alex. Deze volgende generatie levert weer de nodige nieuwe grappige situaties op en aangezien de rest van de cast gedurende alle seizoenen grotendeels gelijk blijft, zorgt dit voor een leuke combinatie tussen jong en oud. De lastige weg naar een succesvolle carrière voor rocker Jesse en cabaretier Joey blijven eveneens interessant om te volgen.

Tot mijn grote opluchting waren al mijn mooie herinneringen aan Full House terecht. Het was weer echt genieten om deze serie na zoveel jaren terug te zien en ik blijf dan ook bij mijn mening dat dit nog altijd een van de leukste series ooit is. Full House is in mijn ogen echt een feelgood serie die voor alle leeftijden wel iets te bieden heeft. Vanaf 26 februari is de nieuwe spin-off genaamd Fuller House te zien op Netflix. Goed nieuws voor de fans, bijna de volledige originele cast zal hier in te zien zijn! Helaas heeft de Olsen tweeling als enige recentelijk besloten niet mee te zullen doen aan de spin-off. Een kleine domper, maar niet iets dat de pret mag drukken. Ik kan persoonlijk niet wachten om te zien hoe het de familie Tanner nu vergaat. Mijn verwachtingen van Fuller House zijn dan ook zeer hoog. SBS6 zendt op dit moment herhalingen uit van Full House en deze kan ik aan iedereen aanbevelen. Werkelijk waar alle acht seizoenen zijn een feest om naar te kijken, ook een kleine 30 jaar later.

Full House
© NBC
Volg Full House