9
anonymous geeft "Full Circle - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 20 juni 2016.
1
1

Full Circle - Seizoen 1

Stel je eens voor: een trendy restaurant in Los Angeles, aan een tafeltje zitten twee mensen ruim een half uur te eten en te praten. Volgende scene. Zelfde plaats, zelfde situatie. Weer zitten twee mensen ruim een half uur te eten en te praten. Een van de twee kennen we nog uit het eerste gesprek, de ander is nieuw. Volgende scene weer, en zo tien keer. Tien keer kijken en luisteren naar een gesprek van twee etende en sprekende mensen, van wie er steeds één nieuw is. Is dat leuk? Levert dat spannende televisie op? Is dat een leuke tv-serie? Nou, reken maar van wel. Het is geweldig!

Is dat een leuke tv-serie? Nou, reken maar van wel.

In het eerste gesprek maken we kennis met Tim (Tom Felton, Harry Potter) en Bridgette (Minka Kelly, Parenthood). Er is liefde in het spel, maar ook een leeftijdsverschil. Bridgette wil toch bij haar man blijven. In het tweede gesprek zien we Bridgette met die man, Stanley. Het is enige tijd later, want Bridgette ziet het nu toch anders. Dan volgt een gesprek tussen Stanley, die advocaat blijkt en een klant van hem, Jace (David Boreanaz, Bones). Jace zit in de problemen, hij is een populair komiek en heeft zich vergaloppeerd met een grap over een zwarte uit de kast komende jongen. Dat heeft onverwachte gevolgen en Stanley moet zorgen voor 'damage control'. Jace eet vervolgens met de zus van die inmiddels dode jongen, Chan'dra (Keke Palmer, 90210) en zo verder. Je zou denken dat het inhoudelijk alle kanten opgaat, maar dat is niet zo. Full Circle gaat over verschillende varianten van de liefde en over onderlinge verhoudingen en conflicten. 'Complexe en verborgen verbanden' staat er achterop de DVD, maar dan op een terloopse en losse manier. En aan het eind is Tim er weer en is de cirkel rond.

Een en ander is bedacht en geschreven door scenarist en filmmaker Neil LaBute, die ook toneelschrijver is. Het eerste seizoen stamt uit 2013, maar ik zag het dus nu pas. In 2015 verscheen het tweede seizoen en er wordt gedacht aan een derde. De regisseur is Nick Hamm. Jeff Cardoni tekende voor de muziek, hoewel ik me geen muziek herinner (dat is de goede seriemuziek, denk ik). Ieder gesprek is opgedeeld in drie gedeelten: het voorgerecht (in het Engels meer terecht appetizer genoemd), hoofdgerecht en dessert. Fascinerend is het om te zien dat de personages niet statisch zijn, maar zich aanpassen aan de situatie en de gesprekspartner. Ook blijkt uit iedere aflevering de machtsverhouding. Advocaat Stanley bijvoorbeeld is bij zijn vrouw Bridgette een arrogante, patroniserende macho, maar bij Jace is hij timide, sussend en rustiger.

Er wordt weergaloos geacteerd in deze serie. Er zijn tien acteurs, de bediening, wat figuranten en een pianospeler. Het gaat te ver om alle acteurs te noemen, dus ik pik de meest opvallende er uit. In de eerste plaats David Boreanaz. Ik kende hem alleen als brave en rechtlijnige politieman in de serie Bones. Maar in Full Circle is hij tegenover Stanley een zeer geloofwaardige, impulsieve, grofgebekte, seksistische komiek, om wie ik desondanks erg moest lachen (misschien kwam dat ook door Bones in mijn achterhoofd). In het vierde gesprek is Jace echter heel wat minder op zijn gemak tegenover Chan'dra, de zus van de overleden jonge homo. Zij wordt gespeeld door Keke Palmer (speelt ook in Scream Queens). Ik kende haar niet, maar was blij verrast met haar rol. Als derde en laatste noem ik Kate Walsh (Private Practice, Grey's Anatomy) die Trisha speelt. Trisha eet met haar zoon in de negende aflevering. Ze ziet haar zoon behoorlijk zitten, zal ik maar zeggen, en speelt dat overtuigend en subtiel. Ik zat weer op het puntje van mijn stoel. Bij het laatste diner is zij er weer, nu met Tim. En dat laatste gesprek is spectaculair, meer kan ik er niet over zeggen. Misschien ook een beetje deus-ex-machina-achtig, maar je kunt niet alles hebben. Kijk en geniet!

[image-18160]
Volg Full Circle
Dellahunt and Faulkner