7
Ron Schoonwater geeft "Frontier (2016) - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 4 januari 2018.
1
1

Frontier (2016) - Seizoen 2

Soms geven we series een nieuwe kans, tegen beter weten in. Zeker na de slechte eerste aflevering van Black Sails, de serie die daarna geweldig werd, geven we vergelijkbare series sneller een herkansing. Het eerste seizoen van Frontier wist niet te overtuigen, maar de laatste afleveringen toonden al enig herstel. Reden genoeg om Frontier een herkansing te geven in het tweede seizoen. Wat blijkt, het is zowaar nog goed te doen ook.

Om de serie te waarderen moet Frontier gekeken worden als een spannend jongensboek.

Om de serie te waarderen moet Frontier bekeken worden als een spannend jongensboek. Het is geen hoogdravend verhaal met een diepere betekenis. De serie is meer te vergelijken met een gemakkelijke zondagmiddag-film. Lekker op de bank hangen. De kater van de avond ervoor rustig wegspoelen. Het heeft niet de klasse en humor van een serie als The Musketeers. Het heeft zeker niet de overweldigende sfeer en verhaallijnen van, bijvoorbeeld, Game Of Thrones. Frontier heeft echter wel voldoende spanning om dit seizoen in een keer uit te kijken. Het enige echte nadeel is dat de serie het in de laatste aflevering toch weer weet te verpesten. Gelukkig zijn er dan al vijf aardige afleveringen geweest.

Frontier (2016)
© Discovery Channel

Dit seizoen oriënteert het verhaal zich grotendeels rond de driehoeksverhouding tussen herbergier Grace Emberly (Zoe Boyle, Downton Abbey), kapitein Chesterfield (Evan Jonigkeit, Easy) en Declan Harp (Jason Momoa, The Red Road). Grace komt in een steeds moeilijkere positie en probeert zich er manipulatief uit te werken. Door de strijd tussen Chesterfield en Harp wordt ze gedwongen tot een keuze die het uiterste van haar vraagt. Declan weet zijn verwondingen (opgelopen in het eerste seizoen) ternauwernood te overleven. Hij is op de vlucht en wordt achternagezeten door verschillende premiejagers. Chesterfield weet met behulp van Grace zijn macht uit te

Frontier is tijdens het tweede seizoen leuk vermaak.

breiden. Dit gaat ten koste van Lord Benton (Alun Armstrong, Prime Suspect 1973). Hij gaat zijn eigen avontuur aan, maar speelt hierdoor een minder prominente rol.

Hoewel Frontier als jongensachtig te bestempelen is, zit er ook een volwassen toon in. De strijd om de macht, tussen Elizabeth Carruthers (Katie McGrath, Merlin) en de Schotse broers Brown en Samual Grant (Shawn Doyle, Covert Affairs), wordt steeds grimmiger. Dit resulteert in een heftige strijd die erg bloederig uitpakt. Aan de andere kant zorgen Michael Smyth (Landon Liboiron, Hemlock Grove) en Sokanon (Jessica Matten, Blackstone) voor het speelse avontuur. Michael ontpopt zich als een meesterdief die ook als pelsendief zijn mannetje staat.

Frontier (2016)
© Discovery Channel

Frontier is tijdens het tweede seizoen leuk vermaak. De tenenkrommend slechte scenes zijn minder opvallend aanwezig. Die blijven eigenlijk beperkt tot de laatste aflevering. Wel moet de serie soms wat goedgelovig bekeken worden. Dat men regelmatig Declan en zijn partners niet kan vinden terwijl ze bijna in het zicht zitten is natuurlijk niet realistisch. Maar dat soort foutjes zien we wel meer in tv-land. Wanneer de kijker zich niet teveel laat afleiden door dit soort zaken dan is het tweede seizoen van Frontier gewoon leuk om naar te kijken. Niet meer en niet minder.
Volg Frontier (2016)
The Sins of the Father
The Sins of the Father