8
anonymous geeft "From Dusk Till Dawn - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 15 april 2015.
0
0

From Dusk Till Dawn - Seizoen 1

Zonder enige ervaring op het gebied van horrorseries, besloot ik om de serie From Dusk Till Dawn, gebaseerd op de gelijknamige film uit 1996, te gaan kijken. Voordat ik dit besloot, stond ik een beetje sceptisch tegenover horrorseries. In heb namelijk wel veel ervaring op het gebied van horrorfilms. Een horrorfilm van anderhalf tot twee uur kan me altijd wel boeien. Ik had werkelijk waar geen idee hoe ik geboeid kon worden voor een heel seizoen horror! Normaal gesproken vind ik horror na dik twee uur veel te voorspelbaar worden, maar tijdens het kijken naar From Dusk Till Dawn zat ik toch regelmatig op het puntje van mijn stoel.

Ik had niet verwacht dat de serie me zo bezig zou houden. From Dusk Till Dawn is namelijk een sterk, doorlopend verhaal met meerdere verhaallijnen. In de eerste aflevering zien we hoe de Gecko broeders, bestaande uit Seth Gecko (D.J. Cotrona) en Richie (Zane Holtz) een bank overvallen en vervolgens een korte stop maken bij een tankstation. Hier loopt het volledig uit de hand, wanneer twee plaatselijke politieagenten (de Texas Rangers) ook besluiten een tussenstop te maken bij het tankstation. De oude wijze sheriff Earl McGraw besluit om aan de eigenaar van het tankstation te vragen of hij de broers heeft gezien. Zijn leerling Freddie Gonzalez blijft achter in de auto. McGraw overleeft de gebeurtenissen bij het tankstation niet en heeft één laatste opdracht voor zijn leerling: “Kill those bastards, no matter what it takes”. Gonzalez belooft dit aan zijn mentor.

Vanaf dat moment volgen we de gebroeders Gecko en Texas Ranger Freddie Gonzalez. De broers Gecko op weg naar de Mexicaanse grens, oftewel vrijheid. Texas Ranger Freddie Gonzalez in zijn achtervolging op de Gecko's om zijn belofte aan sheriff McGraw waar te maken. In hun weg naar de Mexicaanse grens ontvoeren de Gecko's de familie Fuller, die op reis zijn in een grote camper. Het doel hiervan is op opgemerkt langs de grens te komen, om zo in vrijheid te kunnen leven. Onderweg heeft Seth vaak contact met Carlos Madrigal (Wilmer Valderrama) die hun helpt bij het realiseren van hun missie. Ik vind Carlos echt de absolute ster van het eerste seizoen. Hij speelt zijn rol met zoveel overgave, dat je af en toe zelfs denkt dat hij écht zo in elkaar steekt.

Het verhaal draait in grote lijnen om Richie Gecko. Hij ziet vaak dingen die er niet zijn die hem vertellen dat er onheil nadert. Ook ziet hij vaak de beeldschone Santánico Pandemonium (Eiza González), maar dat weet Richie op dat moment nog niet. Richie is misschien nog wel medogelozer dan zijn broer Seth. Ik kreeg tijdens het eerste seizoen het gevoel dat Richie een psychopaat is, maar tegelijkertijd heel goed weet wat hij doet. Zijn broer Seth heeft hier vaak grote moeite mee. Hij wil niet toegeven dat zijn broer eigenlijk gestoord is, daarover hebben ze meerdere keren ruzie. Vind ik toch een klein minpuntje aan de serie: op het ene moment trekken de broers elkaar de haren uit het hoofd en het andere moment is alles weer koek en ei tussen de twee. Door middel van zijn visioenen wijst Richie het gezelschap de weg naar de Mexicaanse grens, totdat ze een tussenstop maken bij een stripclub, waar iedereen opeens moet vechten voor zijn leven: de stripclub is namelijk bevolkt door vampieren.

Vanaf dat moment gebeurt er elke aflevering ontzettend veel. En toch wordt het niet moeilijk om te volgen, sterker nog: alles sluit op elkaar aan. Soms moet je wel even schakelen, omdat de regisseur duidelijk een fan is van flasbacks. De spannende eindes van de afleveringen laten je verlangen naar de volgende, wat de serie erg verslavend maakt. Alhoewel het natuurlijk niet allemaal even realistisch is, vind ik de serie overtuigend overkomen. De personages hebben stuk voor stuk een sterke persoonlijkheid, wat het verhaal ten goede komt. Ik hoop dan ook van harte dat er een volgend seizoen gaat komen van From Dusk Till Dawn! Een welverdiende acht voor een goed eerste seizoen.
Volg From Dusk Till Dawn: The Series
Dark Side of the Sun
Dark Side of the Sun