8.5
Leoni Jansen geeft "Fringe - Seizoen 5" een 8.5.
Geschreven door Leoni Jansen op 7 november 2013.
0
0

Fringe - Seizoen 5

Laatste seizoenen van series zijn altijd lastig. Krijgen we de antwoorden waar we op hoopten? En, belangrijker nog, zit er een echt einde aan of laten ze nog ruimte voor een eventueel (maar nooit komend) vervolg? De laatste aflevering van seizoen 4 was daarnaast zo heftig dat de serie het risico liep om uit te gaan als een nachtkaars. Gelukkig gebeurt dat niet!

Het vijfde seizoen begint in 2036 waarin de wereld is overgenomen door de Waarnemers, de kale mannen die we al vanaf het eerste seizoen in de serie zien verschijnen. Omdat het seizoen maar uit dertien afleveringen bestaat kan ik niet veel over het verhaal vertellen zonder spoilers. Maar je kunt er vanuit gaan dat alle hoofdpersonen er weer bij zijn. Er zitten, anders dan in de vorige seizoenen, geen losse Fringe files in. Persoonlijk vind ik dat wel leuker, ik hou ervan als een serie eigenlijk uit één verhaal bestaat en je van aflevering naar aflevering gesleept wordt. Het vijfde seizoen heeft wel weer de echte Fringe elementen zoals bijvoorbeeld de combinatie van de twee werelden met soms dus dubbele personages. En daarnaast de, soms onverwachte, hulp die Peter (Joshua Jackson, Dawson’s Creek), Olivia (Anna Torv, The Secret Life of Us) en Walter (John Noble) krijgen van bekende vrienden uit eerdere seizoenen.

De toekomst wordt realistisch in beeld gebracht, geen super futuristische elementen ten opzichte van 2013. Uiteraard blijft het wel een sciencefiction serie en de Waarnemers moeten ergens vandaan komen dus “realistisch” moet je met een korreltje zout nemen. Daarnaast geeft dit seizoen een mooie combinatie tussen de relaties van onze helden, het familie gevoel, en het gevoel van verantwoordelijkheid om de wereld te redden. Wat ze uiteraard niet kunnen zonder de hulp van hun vrienden. Het is allemaal mooi in elkaar verweven en komt in de slotaflevering tot een spannend einde. Er zit een echt afgerond einde aan en je krijgt een antwoord op vrijwel alle vragen die je na de eerste vier seizoenen nog had.

Het vijfde seizoen is verslavend goed en een mooi einde voor de serie. Ik heb de dvd box in een weekend gekeken en ik vond het achteraf jammer dat ik er niet meer tijd voor genomen had. Gewoon zodat ik nog wat langer in Fringe had kunnen blijven hangen. Ik heb er vijf jaar lang van genoten en ik zal de serie missen! Hopelijk komt er snel weer een serie die sciencefiction en drama op deze manier vermengt zonder langdradig te worden of de spanning te verliezen.
Volg Fringe
An Enemy of Fate
An Enemy of Fate