Mandy Gelling-Potharst geeft "Fringe - Seizoen 5" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 15 februari 2013.
0
0

Fringe - Seizoen 5

Na een ijzersterk vierde seizoen, ging ik op voor het laatste seizoen. Deze heeft maar 13 afleveringen en heeft geen losse Fringe Files meer.

We pakken de draad op in 2036. Dit is 21 jaar na de invasie van de waarnemers. Het Fringe team (Peter, Olivia, Astrid en Walter) moet bevrijd worden uit het Amber. Samen met het verzet willen ze de strijd aan gaan tegen de Waarnemers en hun menselijke Loyalisten (te herkennen aan de code op hun wang) en hun plannen om de aarde voor zichzelf bewoonbaarder te maken. Dit zou voor de mensheid betekenen dat we door de luchtvervuiling nog maar 45 jaar oud zouden worden. Geen aardig vooruitzicht dus.

Walter heeft 21 jaar eerder, samen met een man die Donald (Michael Cerveris) heet, een plan bedacht om ons te ontdoen van de Waarnemers. Maar helaas weet Walter dat niet meer. En daarom heeft Walter videotapes gemaakt. Die tapes liggen verstopt in het Amber in het lab in Harvard Universiteit.

Ook leren we nieuwe personages kennen. Zoals Kapitein Windmark (Michael Kopsa) het hoofd van de Waarnemers en de grootste vijand van het team. Henrietta “Etta” Bishop, de dochter van Peter en Olivia, gespeeld door Georgina Haig die trouwens perfect gecast is als de dochter van Olivia. Maar ook oude karakters komen het Fringe team versterken zoals Nina Sharp (Blair Brown) en Philip Broyles (Lance Reddick). Langzaam aan wordt duidelijk wat de Waarnemers (The Future in Order) willen met ons en onze planeet en wat ons team (Fight for the Future) daar tegen willen gaan doen.

Sommige afleveringen zijn verwarrend en andere geven dan weer duidelijkheid, maar uiteindelijk klopt het allemaal en is het einddoel helder. Leuk is dat sommige oude Fringe files weer van stal worden gehaald om ons team te helpen in de strijd. Dat levert aardige "o ja" momenten op. De decors zijn prachtig en de toekomst ziet eruit als de jaren ’40 van de vorige eeuw, althans qua aankleding en haarstijlen. Ook New York is prachtig “verbouwd”. Het Fringe Team en het Lab is ongewijzigd en zelfs Gene de Koe krijgen we nog even te zien. Verder kan ik niet veel meer vertellen, want serie vijf zit vol met verrassende wendingen en andere verrassende verhaallijnen. Hoe meer ik vertel hoe meer ik verraad. Zelf gaan kijken is het allerbest en ik zou toch vele aanraden om eerst de andere seizoenen te gaan zien voordat je aan deze begint.

Al met al is deze laatste serie een mooie afronding. Je krijgt niet overal een direct antwoord op, maar dat hoeft ook niet. De karakters zijn intenser en de verhoudingen worden hier en daar op scherp gezet. Het verhaal is grauwer en intensiever en de emoties zijn extremer. De dialogen zijn niet “vrijblijvend” meer je moet echt wel opletten anders mis je gauw de clou of plot. Dit heeft vooral te maken dat elke aflevering aansluit op de vorige en er geen losse afleveringen meer zijn. Gelukkig wordt het wel afgerond en je blijft aan het eind niet zitten met een gevoel ”is dit het nou”. Maar ik zal Fringe wel gaan missen en vooral Walter (John Noble) die altijd op mijn feestjes mag komen.
Volg Fringe
An Enemy of Fate
An Enemy of Fate