8.5
Nico Hoeijmans geeft "Fringe - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 7 februari 2015.
1
0

Fringe - Seizoen 2

De bovennatuurlijke serie Fringe van J.J. Abrams, Roberto Orci en Alex Kurtzman stelde in het eerste seizoen verre van teleur en een vergelijking met The X-files werd al snel gemaakt. En hoewel zich in beide series de nodige bovennatuurlijke gebeurtenissen voordoen, maakt Fringe in het tweede seizoen duidelijk dat zij meer is dan een kopie van eerder gemaakt werk. Fringe creëert in dit tweede seizoen een eigen wereld met een (bijna) gepland slot.

De eerste aflevering trapt af met Olivia Dunham (Anna Torv, The Secret Life of Us) die lamgeslagen door de vooruit van haar flinke, zwarte bolide vliegt. Ze herinnert zich niet meer wat wij als kijker aan het einde van het eerste seizoen zagen, namelijk dat zij in een parallel universum een ontmoeting met de mysterieuze William Bell (Leonard Nimoy, Star Trek) had en een opdracht van hem kreeg.

Peter Bishop (Joshua Jackson, Dawson's Creek) en zijn geestelijk geknakte vader Walter (John Noble, Lord of the Rings) proberen intussen zo goed mogelijk onder leiding van Phillip Broyles (Lance Reddick) te blijven werken voor en met het Fringe-team. Op deze manier kabbelt het seizoen de eerste helft rustig voort met wat interessante of geinige afleveringen met een achterliggende rode draad die in iedere aflevering wel een stukje verder wordt gevolgd. De spanningen tussen Peter en zijn immer verwarde maar geniale 'vader' komen tot een hoogtepunt als blijkt dat Walter meer van het parallelle universum weet dan dat hij heeft verteld. De gevolgen hiervan zijn niet zomaar te overzien en hoewel de gebeurtenissen in de tweede seizoensfinale in aanloop een klein beetje bij elkaar zijn gezocht, blijft het tot de laatste minuut spannend. Het parallelle universum lijkt het heel wat zwaarder te hebben dat hetgeen wij kennen en zij geven ons de schuld daarvan.

Het knappe aan dit tweede seizoen van Fringe is dat het de basis biedt voor de komende seizoenen. Er ligt een aardig duidelijk pad voor de kijker, om te vermoeden waar de serie heen gaat, zonder dat te veel wordt weggegeven. Fringe neemt voldoende tijd voor karakter ontwikkelingen, mysterieuze, vreemde cases en de ontwikkeling van een rode draad. Alles heeft zijn eigen rol, zonder dat te voorspellen is waar die rol precies gaat eindigen. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde 'Observers' (o.a. Michael Cerveris, Fame), die veel belangrijker lijken dan dat ze tot nu toe wellicht zijn gemaakt.

De introductie van een parallel universum is een risico. Veel series die gaan tijdreizen of andere werelden neer hebben gezet, zijn daar nogal eens in verdwaald. Denk maar aan het vijfde seizoen van Lost dat niet zomaar ontspannen kon worden gevolgd. Leuk, maar niet makkelijk. Hoewel er in dit tweede seizoen van Fringe veel aan hints wordt gegeven, lijkt er tot nu toe voorzichtig met de alternatieve wereld om te worden gegaan en gaat men pas in de laatste paar afleveringen volledig los.

Dit sterkte tweede seizoen krijgt nog drie vervolgen waarin de vele raadsels zullen worden uitgelegd. Met de kwaliteit en snelheid van de serie zit het meer dan goed. Fringe is genieten met voor ieder wat wils. Raadselachtige gebeurtenissen, sterke karakters - vooral Walter Bishop wordt geweldig neergezet door Noble -, veel humor en vernuftige staaltjes techniek, het zorgt ervoor dat men het puntje van de stoel opzoekt. Laat dat derde seizoen maar komen.
Volg Fringe
An Enemy of Fate
An Enemy of Fate