6
anonymous geeft "Friends with Better Lives - Eerste aflevering " een 6.
Geschreven door anonymous op 10 april 2014.
0
0

Friends with Better Lives - Eerste aflevering

Friends with Better Lives ging in première na de (zeg maar 'bijna' controversiële) seriefinale van How I Met Your Mother. Terwijl fans al hevig aan het discussiëren, blij óf (naar het schijnt in vele mate) teleurgesteld, waren, had deze serie de eer om een goede lead-in te hebben en dat is goed te zien aan de kijkcijfers. Of deze serie het op haar eigen benen zal redden is een wat moeilijkere predictie.

Ten eerste omdat de tweede aflevering over twee weken pas verschijnt en dat geeft de kijker tijd om de serie te vergeten, vooral omdat er niks memorabels gebeurt in de pilot. In deze kennismaking ontmoeten wij zes vrienden: echtpaar Andi & Bobby (Majandra Delfino, Roswell en Kevin Connolly, Entourage), verloofd stel Jules & Rick (Brooklyn Decker, Just Go With It en Lowell Peditt, The Doctor Blake Mysteries), de in een scheiding verwikkelde Will (James Van Der Beek, Dawsons Creek) en vrijgezel Kate (Zoe Lister-Jones, Law and Order).

Allen zijn zij in een andere fase van hun leven en die tegenstellingen worden uitgespeeld in deze serie. Bij het ene stel is de romantiek vervlogen, bij het andere stel is de romantiek op het hoogtepunt. De ene dame is single af, wat de andere dame stiekem ook ambieert, enzovoort. Het is dus makkelijk om jaloers te zijn op het leven van een ander, vooral als het eigen leven even wat minder romantisch, gelukzalig, spannend of wat dan ook is.

Friends with Better Lives is wat dat betreft een typische sitcom, met een groep vrienden (ook zes net als in Friends en Happy Endings) die niet onaardig zijn om naar te kijken. De vrouwen kunnen wegzwijmelen bij Lowell Peditt, de mannen bij Brooklyn Decker. Ook zie je al de 'zullen ze wel, zullen ze niet' verhaallijn van Will & Kate in de verte. Maar, hebben deze vrienden echt een 'beter' leven en moet je daar, op basis van deze pilot, getuige van willen zijn, of niet?

Dat is twijfelachtig, omdat het genre al zo platgetreden is dat wéér een serie met zó een bekend concept je gelijk bij de keel moet grijpen. Althans, er moet iets zijn wat het onderscheidend maakt van de andere uitvoeringen die je, al dan niet beter, hebt gezien. De acteurs zijn niet verkeerd, maar 'echt' spetteren doet er nog geen één. Een pilot is moeilijk, omdat de makers meteen indruk moeten maken op de kijker; iets wat misschien het moeilijkst is in een komedie.

De pilot legt nog niet het fundament dat je er als kijker écht achter wil komen wie van deze vrienden dan een beter leven heeft dan de ander. Daarvoor zijn de personages nog niet interessant genoeg. Het zijn (nog) voornamelijk standaard personages, prototypes van bekende sitcom personages zoals ook andere genres die hebben. Friends with Better Lives beschikt vooralsnog over de inhoudsopgave, maar nog niet over de daadwerkelijke inhoud.

In een komedie wil je komische situaties zien en personages waar je niet alleen om maar óók door kan lachen. Het leukste materiaal hier is seksgerelateerd en best flauw, wat ook niet iedereen zal kunnen waarderen: hoewel ik daar nog best de humor van kon inzien. De komedie is ook mondjesmaat, maar er zijn hier en daar wel wat leuke momenten. Of dat genoeg is om een blijvertje te zijn op het veeleisende CBS is dan ook nog maar de vraag.
Volg Friends with Better Lives
Something New
Something New