10
anonymous geeft "Friends - Seizoen 1" een 10.
Geschreven door anonymous op 31 augustus 2013.
0
0

Friends - Seizoen 1

Wie kent de serie Friends nou niet? Deze Amerikaanse tv-serie, die van 1994 tot en met 2004 is uitgezonden, is over de hele wereld populair. Zo ook in Nederland, waar de serie nog altijd wordt herhaald op Comedy Central. Toen ik van de week in de auto op weg naar huis zat, hoorde ik op de radio het liedje "I'll be there for you", van The Rembrandts. Altijd als ik dit liedje hoor moet ik denken aan de serie Friends. Ik heb deze serie in mijn jeugd/puberteit vaak gekeken en ben er zogezegd mee opgegroeid. Toen de serie niet meer uitgezonden werd heb ik alle tien seizoenen in één keer gekocht en achter elkaar bekeken. En nog regelmatig kijk ik de afleveringen, alleen óf met mijn eigen 'friends'. Het leuke is dat de acteurs toen dezelfde leeftijd hadden als mijn vriendinnen ik nu.

In de eerste aflevering maak je kennis met elk van de zes friends uit Manhattan: Monica, Chandler, Ross, Joey, Phoebe en Rachel. Je ontmoet Monica Geller (Courtney Cox), de oudere zus van Ross. In het gezin Geller heeft ze een duidelijke rol. Volgens haar ouders doet ze niet genoeg haar best, ze krijgt overal de schuld van en wordt constant bekritiseerd door haar vader en moeder. Ook lijkt ze altijd de verkeerde mannen te daten, tot vermaak van haar vrienden. Monica gaat samen met haar oude schoolvriendin, Rachel, in een appartement wonen, nadat deze haar verloofde voor het altaar heeft laten staan.

Rachel Green (Jennifer Aniston) is een oude schoolvriendin van Monica en in de eerste aflevering worden ze kamergenoten. Je leert haar kennen als een verwende, mooie vrouw die niet gewend is om voor zichzelf te zorgen. Door schade en schande wordt ze wijs en ontdekt ze hoe leuk, maar ook moeilijk, het is om voor jezelf te zorgen en je eigen leven te leiden. Aan Monica heeft ze een goede kamergenoot, die haar regelmatig de goede kant op helpt. In het eerste seizoen zie je de ontluikende romantiek tussen Rachel en Ross. Er zullen nog vele seizoen volgen. Veel van de afleveringen, uit seizoen één en verder, spelen zich af in het appartement van Monica en Rachel. Vanuit dit appartement kijken ze recht in het appartement van de lelijke naakte man van de overkant. Deze man doet alles in zijn huis in zijn nakie, tot vermaak en soms afschuw van de vrienden. Onder de meiden woont een vervelende onderbuurman, die steeds zeurt en klaagt over het lawaai.

Tegenover Monica en Rachel woont Chandler Bing (Matthew Perry). Hij houdt wel van een grapje en heeft vaak bijzondere verhalen te vertellen. Hij lijkt niet altijd controle te hebben over wat hij zegt. Chandler is een oude studievriend van Ross en kent Monica en Rachel dus al uit hun tienertijd. Hij heeft een knipperlicht relatie met Janice, een interessante jongedame met een irritante stem en lach. Chandler is de huisgenoot van Joey Tribianni, een aankomend acteur en knappe Italiaan. In tegenstelling tot Monica, Ross, Rachel en Chandler heeft hij geen verleden met de vrienden. Hij is een aantal jaar geleden bij Chandler ingetrokken, toen deze op zoek was naar een kamergenoot om de huur mee te delen. Joey doet het goed bij de vrouwen (ja ook bij mij), maar is ook vooral een trouwe vriend.

Ross Geller (David Schwimmer) is de jongere broer van Monica. Hij is net gescheiden van zijn vrouw, die lesbisch blijkt te zijn. Hij verhuist naar het appartementencomplex tegenover dat van Monica, Rachel, Chandler en Joey. Ross is in tegenstelling tot Monica het lievelingetje van zijn ouders. Hij kan niets fout doen en zijn ouders zien altijd het positieve in hem. Dit tot frustratie van Monica. Vanaf aflevering één is al duidelijk dat Ross een zwak heeft voor Rachel, wat zich voornamelijk uit in domme uitspraken in haar bijzijn. Eigenlijk draaien alle seizoenen van Friends over de wel of niet bestaande relatie van Ross en Rachel. Ross woont eerst een tijd alleen na de scheiding van vrouw, maar krijgt vervolgens een wel heel bijzondere huisgenoot. In het gebouw van Ross woont ook de lelijke naakte man van de overkant.

Phoebe Buffay (Lisa Kudrow) is een oud kamergenootje van Monica. Ze is een beetje vreemd en zegt vaak dingen waar haar vrienden zich geen raad mee weten. Toch zou ze voor al haar vrienden door het vuur gaan. Kenmerkend voor Phoebe is dat ze vaak vreemde liedjes zingt, zowel buiten, op het station, als in het café waar de vrienden vaak komen. Phoebe woont wel in Manhattan, maar niet bij de vrienden om de hoek. Toch is ze geregeld bij hen te vinden, vooral in het appartement van Monica en Rachel. Phoebe heeft een tweelingzus die sprekend op haar lijkt. Zij kunnen het niet goed vinden samen en dat Joey haar leuk vindt maakt het er niet makkelijker op.

Het eerste seizoen zit vol bijzondere en aparte situaties. Mensen worden volwassen en nemen de verantwoordelijkheid over hun eigen leven. Ze worden geconfronteerd met zichzelf en elkaar. Dit is erg kenmerkend voor deze periode van je leven. Daarom is deze serie erg herkenbaar voor jongeren van 18 tot ongeveer 35, maar door de humor en kenmerkende situaties is de serie eigenlijk tijdloos en voor alle leeftijden.

Het maakt niet uit hoe vaak ik deze serie kijk, ik blijf lachen om dezelfde grappen en situaties. Het is zo herkenbaar. Elk personage heeft zijn eigen karakteristieke trekken, waar de kijker zich in kan herkennen en zich mee kan identificeren. Op naar seizoen 2, voor nog meer heerlijke momenten met deze ‘friends’.
Volg Friends
The Last One (2)
The Last One (2)