10
Kirsten Potgieter geeft "Friends - Seizoen 10" een 10.
Geschreven door Kirsten Potgieter op 3 augustus 2015.
1
0

Friends - Seizoen 10

Tien jaar lang heeft het simpele verhaal van zes vrienden in New York ons in de ban kunnen houden. Veel langer zelfs. Elf jaar nadat de serie gestopt is wordt er nog steeds volop over gepraat. Nog steeds wordt er gehoopt op een Friends reünie want eerlijk is eerlijk, het zijn ook onze vrienden geworden na deze mooie tien seizoenen.

Dit begon allemaal met die goede pilot waar achteraf gezien nog veel aan gespijkerd had mogen worden. Maar Rachel in haar trouwjurk. Ross verliefd en met zijn hart gebroken. Phoebe de rust en eerlijkheid zelf. Joey zoals altijd, wachtend op het mooie meisje en het goede moment. Chandler met zijn geweldige humor die niet altijd goed begrepen wordt en Monica die het zooitje bij elkaar houdt.

De kracht van de serie Friends ligt natuurlijk bij de goede acteurs, die in deze tien jaar ontzettend gegroeid zijn en waarvan sommige in het begin onbekend, nu beroemd zijn. Ook natuurlijk de makers en bedenkers van de serie. Marta Kauffman en David Crane hebben een van de beste, mooiste en grappigste series neergezet. Friends was véél meer dan alleen een komedie. Er bloeide liefdes, er was pijn, verdriet en ruzies maar de vriendschap van de zes steeg boven alles uit. Door de seizoenen heen zijn het volgens mij echte vrienden geworden. In het laatste seizoen was de pijn te voelen van het naderende afscheid. Ondanks dat was dit het beste seizoen van allemaal. Misschien was het juist daarom het beste.

Seizoen tien heeft erg veel mooie en ontroerende momenten gehad maar ook heb ik ontzettend gelachen. Monica en Chandler gaan een kindje adopteren wat veel grappige situaties oplevert. Rachel was even met Joey, maar zal ze toch voor Ross kiezen? Phoebe en Mike die hun bruiloft aan het plannen zijn. En ga zo maar door. Natuurlijk hebben we Janice (Maggie Wheeler) ook nog even gezien. Haar geweldige lach is onmisbaar voor elk seizoen. Friends heeft moeilijke onderwerpen bespreekbaar gemaakt en taboes doorbroken maar is door de jaren heen zichzelf gebleven, de zes New Yorkers die ons op het puntje van onze stoel laten zitten, laten lachen en laten huilen en ons tien jaar lang een kijkje in hun leven hebben gegeven. Monica, Rachel, Phoebe, Joey, Chandler en Ross. Oftewel: Courtney, Jennifer, Lisa, Matt, Mattew en David. Bedankt voor deze geweldige show!

Ik denk niet dat er snel weer een serie zal zijn die op zoveel punten succesvol is als Friends dat was. I'll be there for you, zoals de theme song Friends zo mooi omschrijft. Gelukkig zijn er nog genoeg dvd's en videobanden om het terug te kijken, zo zullen ze voor altijd in onze herinnering blijven.
Volg Friends
The Last One (2)
The Last One (2)