6
Bo Verhoef geeft "Friends from College - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Bo Verhoef op 27 augustus 2017.
3
0

Friends from College - Eerste aflevering

Een man en een vrouw, halfnaakt en in een humoristische, intieme setting. Dat is de openingsscène van de nieuwe Netflix komedie Friends from College. De man is schrijver Ethan (Keegan-Michael Key, MADtv), de vrouw is de succesvolle ontwerpster Sam (Annie Parisse, Law & Order). Zij maken al twintig jaar lang deel uit van een hechte vriendengroep van zes personen. De groep is ontstaan tijdens hun studietijd aan de Harvard Universiteit. Ethan en Sam zijn alleen niet getrouwd, in ieder geval niet met elkaar. Ethan is namelijk getrouwd met Lisa (Cobie Smulders, How I Met Your Mother), die ook deel uit maakt van dezelfde vriendengroep. Er is maar één iemand, naast Ethan en Sam, die ook van de affaire weet. Dat is namelijk actrice Marianne (Jae Su Park), zij is de vierde persoon uit de zeskoppige vriendengroep. Max (Fred Savage, The Wonder Years) is de literair agent van Ethan en tevens de vijfde uit de groep. Als laatste is er Nick (Nat Faxon, Happy Hour), de grootste luilak van de groep, die je eigenlijk niet echt leert kennen in de eerste aflevering.

Friends from College
De affaire van Ethan en Sam staat in de eerste aflevering centraal. Niet alleen omdat de serie begint met dit verhaal, maar ook omdat Ethan en Lisa gaan verhuizen. Ethan en Sam zagen elkaar namelijk alleen maar als Sam voor werk in de buurt van Chicago was, omdat ze zelf in New York woont. En je raadt het al, Ethan en Lisa verhuizen terug naar New York. Alle vrienden wonen in New York en Lisa wil graag weer dichtbij de groep wonen. Een verhuizing naar een stad waar de minnares van je man ook woont, gaat echter geheid voor problemen en ongemakkelijke situaties zorgen. De rest van de aflevering bestaat vooral uit het leren kennen van de verschillende karakters die aan bod komen.

Het meest kwalijke van de hele eerste aflevering vind ik dat alles enorm overdreven wordt gespeeld. Alsof de acteurs bijna te goed zijn voor de rol die ze in deze komedieserie hebben gekregen. Het voelt niet echt, het voelt te humoristisch gespeeld, terwijl het eigenlijk een best leuk concept is. Het idee van studievrienden die na jaren weer bij elkaar in de buurt gaan wonen, kan best leuk zijn. Mits de vrienden elkaar allemaal leuk vinden, op het niveau van Friends. Dit gevoel is er echter totaal niet. Zoals Lisa het al benoemd, is de groep minder hecht omdat mensen twintig jaar lang wrok hebben kunnen opbouwen. Levens zijn niet meer zoals ze waren of zoals ze destijds hadden bedacht. En dat die klik er niet echt is, dat heb je als kijker wel gelijk door.

De serie grijpt me niet gelijk, maar ik ben ook niet gelijk helemaal afgeknapt.

Ik vind het moeilijk om echt te bepalen of de serie nou echt niet goed is na één aflevering. De serie grijpt me niet gelijk, maar ik ben ook niet gelijk helemaal afgeknapt. Ik zie de potentie wel, alleen ben ik bang dat het niet veel beter gaat worden. Een nieuw seizoen zal het vast niet krijgen, maar wie weet worden de goede acteurs voor een andere serie ingezet. Ik ga denk ik de afleveringen wel afkijken, omdat ik benieuwd ben waar het heen gaat. Maar een top komedieserie? Nee dat wordt het denk ik niet.
Volg Friends from College
The Wedding
The Wedding