5.5
Wichita van Rijkom geeft "Friends from College - Seizoen 1" een 5.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 20 augustus 2017.
4
1

Friends from College - Seizoen 1

Met de tragikomedie Friends from College probeert Netflix deze zomer haar kijkers te vermaken. Deze zogenaamde "Netflix Original"-serie kwam medio juli uit en gaat over een groep oud-Harvard studenten die nu, inmiddels 40 plus, hun vriendschap even levendig proberen te houden als destijds. Iets wat op z’n zachts gezegd voor tenenkrommende momenten zorgt, met uiteraard als doel ons als kijkers te vermaken. Of dit ook gelukt is kom ik later nog op terug… Met onder andere Cobie Smulders (How I Met Your Mother) in één van de hoofdrollen is er in ieder geval een sterke cast opgetrommeld om dit verhaal kracht bij te zetten. Het eerste seizoen telt acht afleveringen en is in z’n geheel uitgebracht.

Het kabbelt wat voort waardoor de afleveringen wat saai wegkijken.

Het verhaal volgt een vriendengroep van zes personen, ieder met een totaal ander leven. Samantha "Sam" (Annie Parisse, As the World Turns) heeft een luxeleven met haar man en kinderen maar lijkt tegelijkertijd ook niet gelukkig te zijn met dit alles. Getrouwd koppel Lisa (Smulders) en Ethan Turner (Keegan-Michael Key, Mad TV) verhuizen aan het begin van de serie terug naar New York en wonen tijdelijk in bij vriendin Marianne (Jae Suh Park). Zij is op haar beurt een ietwat zweverige yoga-instructrice met een grote liefde voor haar konijn. Max (Fred Savage, The Wonder Years) is een literair agent met onder andere Ethan onder zijn hoede en hij woont samen met zijn vriendje die arts is.

Als laatste hebben we feestbeest Nick (Nat Faxon, Ben and Kate) die het liefst met een jonge vriendin aan zijn arm loopt. De vriendengroep wil graag het idee wekken zeer hecht te zijn, maar niets blijkt minder waar. Al gelijk tijdens de eerste scene wordt de toon gezet en zien we dat niet alle leden van de vriendengroep evenveel respect voor elkander en hun vriendschap hebben. Dit blijkt een rode draad gedurende de rest van het seizoen, waarin we steeds meer leren over de privélevens van deze zes personages.

Friends from College is zo’n typische droge, stadse en moderne serie waar je er tegenwoordig meer van ziet. Onderscheidend zijn ze dan ook niet hoewel de focus vaak op een jongere leeftijdsgroep ligt. Dit laatste is echter niet te merken aangezien de veertigers allen een soort midlifecrisis lijken te ondergaan met bijbehorend puberaal gedrag. Persoonlijk kon ik mij dan ook totaal niet identificeren met de karakters, maar dat ligt misschien meer aan mij dan aan hen. Hoewel de afleveringen makkelijk weg kijken is dat laatste misschien ook wel de grootste valkuil. Het is allemaal zo simplistisch dat je ook zo weer vergeten bent wat je hebt gezien. Er gebeurt weinig noemenswaardig en de serie kent dan ook geen hoogte- en/of dieptepunten. Het kabbelt wat voort waardoor de afleveringen wat saai worden. Hier en daar worden wel wat goede grappen gemaakt, maar het is allemaal erg magertjes en komt dan ook niet goed uit de verf.

Met deze cast en ook de start van het verhaal had ik eigenlijk wel meer verwacht.

Van een feestbus trip tot een dronken avond bij een bruiloft, het komt allemaal aan bod. De vriendengroep maken samen ups en downs mee, al lijkt één ding overduidelijk: geen van allen heeft zijn of haar zaakjes echt goed voor elkaar. Hadden ze op Harvard nog mooie dromen en doelen, daar is nu weinig meer van over. De boodschap van de serie is daarmee dan ook niet erg positief, juist de zwartgalligheid maakt dit verhaal tot wat het is. Hier zal vast wel een publiek voor zijn, maar of dat publiek ook groot is durf ik niet te zeggen.

Ik heb de serie samen met mijn moeder gekeken die wat meer tot de leeftijdsgroep van de personages behoord. Zij was echter ook niet bijster positief en irriteerde zich net zozeer als ik aan het onvolwassen gedrag. Daarnaast benoemde zij ook als kritisch punt de ongeloofwaardigheid, iets wat ik kan beamen. Want eerlijk gezegd leek het merendeel van de situaties waarin de karakters belandden echt geschreven voor een komische serie in plaats van uit het leven gegrepen.

Zoals waarschijnlijk wel al is opgevallen ben ik niet heel positief over deze nieuwe Netflix serie. Met deze cast en ook de start van het verhaal had ik eigenlijk wel meer verwacht. Ik ben iemand met een hele specifieke smaak als het gaat om komedies en Friends from College past hier niet bij. Begrijp me niet verkeerd, het was geen straf om deze show te bekijken. Het is alleen niet een serie die ik uit mijzelf gauw weer zou opzetten en afkijken. Ook gastoptredens van acteurs zoals Seth Rogen en Chris Elliott konden hier helaas geen verandering in brengen. Ik vraag me dan ook af of het verhaal een vervolg zal krijgen, al is daarover nog weinig bekend op dit moment. Van mij krijgt seizoen één van Friends from College in ieder geval een krappe voldoende, al is het echt met de hakken over de sloot.

Friends from College
Volg Friends from College
The Wedding