8.5
Wichita van Rijkom geeft "Frequency - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 27 oktober 2016.
12
0

Frequency - Eerste aflevering

Raimy Sullivan (Peyton List, The Tomorrow People) leeft al 20 jaar lang zonder haar vader. Nadat hij als undercover agent verdween en enkele jaren later zijn lijk werd gevonden is er over zijn reputatie flink wat speculatie geweest. Hij zou corrupt zijn, te veel zijn opgegaan in zijn dubbelrol en een slechte vader zijn geweest. Wanneer Raimy op een avond via een oude radio lijkt te kunnen communiceren met haar vader verandert ineens haar hele beeld van hem. Er blijkt meer rondom zijn dood te spelen dan men denkt, en gaandeweg merkt Raimy dat haar acties in haar huidige leven hierin een grote rol zullen spelen.

Aan het einde van de eerste aflevering zit je er helemaal in en wil je het liefst gelijk al weten hoe het verder gaat.

Frequency is losjes gebaseerd op een gelijknamige film uit 2000 en tv maker Jeremy Carver, onder andere bekend van series als Supernatural, zit achter de tv versie van dit verhaal. De serie wordt omschreven als een sciencefiction drama met heel wat mysterie, en al deze aspecten komen de eerste aflevering ook meteen al aan bod. Het verhaal begint met een rustige introductie van wat hoofdkarakters maar al gauw duiken we als kijker in het verhaal waar het echt om draait.

Het is niet moeilijk om een band te krijgen met hoofdrolspeelster Raimy, en hoewel het een nogal apart verhaal betreft wordt het duidelijk uitgelegd, waardoor alles voor iedereen goed te begrijpen is. Aan het einde van de eerste aflevering zit je er helemaal in en wil je het liefst gelijk al weten hoe het verder gaat. Het begin van de show is hiermee erg sterk en oogt veel belovend voor de toekomst.

Na het redden van haar vader bestaan er opeens twee tijdlijnen; die waarin haar vader is vermoord, en die waarin hij de aanslag op zijn leven heeft overleefd. Maar in de wereld waarin haar vader wel een deel uit heeft gemaakt van haar verdere jeugd blijkt meer te zijn veranderd dan alleen dat. Rainy herinnert zich beide tijdlijnen nog maar ditzelfde geldt niet voor de mensen om haar heen. Rainy heeft een erg goede relatie met haar moeder Julie (Devin Kelley, Resurrection), die zuster is in een ziekenhuis en Rainy aan Rainy's vriend Daniel heeft voorgesteld. In de nieuwe tijdlijn heeft haar vader echter ook deel uitgemaakt van haar opvoeding, wat de relatie met haar moeder ook heeft doen veranderen. Is hun band nog altijd net zo sterk of bestaat deze überhaupt niet in deze nieuwe tijdlijn?

© The CW

Na het zien van de trailer voor deze nieuwe serie was ik gelijk enthousiast. Peyton List ken ik nog uit haar tijd toen ze acteerde in de soapserie As The World Turns en ook de jaren daarna heb ik haar in menig andere rol zien schitteren. Een sterke castkeuze dus als je het mij vraagt, maar ook de overige castleden lijken goed te zijn uitgekozen. Zo zien we Mekhi Phifer (ER) als Raimy’s baas én Franks oude partner Satch Rayna, en wordt Franks baas in 1996 gespeeld door Anthony Ruivivar (Third Watch).

Naast het verhaal rondom haar vader speelt er nog een belangrijke zaak een grote rol in het leven van Raimy. Namelijk de ‘Nightingale killer’, een seriemoordenaar die in 1996 korte tijd actief was en in de tijdlijn waarin Frank het overleeft, in 2016 nog altijd furore maakt in New York. Zijn identiteit is in beide tijdlijnen nog onbekend maar zijn acties laten zeker zo hun sporen na.

Het verhaal, script en acteerwerk zijn niet alleen pakkend maar ook de uitwerking van dit alles is erg goed gedaan.

Toen ik begon met het kijken van de eerste aflevering van Frequency was ik eigenlijk niet zo in de stemming om te beginnen aan een nieuwe serie. Toch sleepte het verhaal me mee en waren de 40 minuten uiteindelijk binnen no-time alweer voorbij. Het verhaal, script en acteerwerk zijn niet alleen pakkend maar ook de uitwerking van dit alles is erg goed gedaan.

De overgang tussen toen en nu is mooi en duidelijk en de opbouw is sterk genoeg om niet teveel maar ook niet te weinig informatie te geven. Wel bestaat er bij dit soort series altijd het gevaar dat de complottheorieën en twists uiteindelijk te bizar worden waardoor het verhaal zijn kracht verliest. Ik hoop dan ook dat dit niet zal gebeuren bij Frequency en ze de kracht van de pilot zullen blijven vasthouden gedurende de rest van dit eerste seizoen. Aan het begin zal het in ieder geval niet liggen, ik ben dan ook erg benieuwd wat de show zal doen de komende tijd wat kijkcijfers betreft op de Amerikaanse tv zender The CW.

© The CW
Signal Loss
01x13