8
anonymous geeft "Foyle's War - Complete serie" een 8.
Geschreven door anonymous op 24 januari 2018.
0
0

Foyle's War - Complete serie

Respect voor de eigen geschiedenis lijken ze in Groot Brittannië belangrijker te vinden dan wij. Niet voor niets wordt er al jaren flink geïnvesteerd in historische drama’s als Wolf Hall, Downton Abbey, The Crown en Victoria, maar ook in producties die historie van recentere datum tot leven wekken; Landgirls bijvoorbeeld en The Bletchley Circle. Behalve een boeiend kijkspel leveren ook zij een minstens zo interessant beeld op van een stukje Britse geschiedenis dat zich grotendeels aan het oog van het grote publiek onttrokken heeft.

In die ‘traditie’ past ook de succesvolle politieserie Foyle’s War. Verhalen over Groot Brittannië in WO ll richten doorgaans vooral de schijnwerpers op de rol die Britse militairen speelden voor, tijdens en na D-Day. Intussen ging het leven voor de Britten die niet onder de wapenen waren geroepen, gewoon door en ook zij merkten wel degelijk dat het land in oorlog was; en heus niet alleen door de vernietigende bombardementen door de vijand. Dat lijkt, kort samengevat, wat scenarioschrijver Anthony Horowitz in ieder geval met de eerste zes seizoenen duidelijk heeft willen maken. De laatste twee seizoenen spelen na de bevrijding.

Foyle's War
© ITV1

Horowitz creëerde met Christopher Foyle (Michael Kitchen) een politieman die tegen wil en dank in Hastings op zijn politiepost moet blijven. Het liefst maakt hij zich nuttig in de strijd tegen de Duitsers, maar zijn superieuren weigeren pertinent hieraan gehoor te geven. 'Je bent een uitstekende politieman en we hebben je hier hard nodig', luidt de boodschap en dat blijkt maar al te zeer waar. Want het mag dan oorlog zijn, het aantal misdrijven in East Sussex wordt er niet minder op. Foyle heeft er, gesteund door zijn assistent Paul Milner (Anthony Howell) en chauffeur Samantha ‘Sam’ Stewart (Honeysuckle Weeks) zijn handen vol aan. Tweeëntwintig afleveringen van anderhalf uur lang.

En intussen krijgen de kijkers, die al snel overal ter wereld aan de buis gekluisterd zitten voor weer een nieuw seizoen, een verrassend beeld van hoe de oorlog ook in het leven van de gewone Britten binnendringt. Foyle’s War vertelt onder meer over de paranoia die iedere inwoner met een Duits paspoort op voorhand tot een nazispion maakt, over Britten met nauwelijks verholen nazi-sympathieën, doodsbange dienstweigeraars, experimentele behandelingen voor piloten met ernstige brandwonden en ga zo maar door. En natuurlijk vallen er ook op Hastings Duitse bommen en worden piloten van de vijand boven het platteland van East Sussex uit hun kist geschoten.

Wat precies de populariteit van Foyle’s War veroorzaakt heeft, vind ik moeilijk te zeggen. Het zullen toch niet de verhalen geweest zijn, want zo sterk vond ik die niet. Bloedstollend spannend waren ze nooit, onderhoudend wel. In ieder geval zal Kitchens vertolking van het Foyle-personage een belangrijke rol hebben gespeeld. Ondoorgrondelijk heeft hij Foyle gemaakt, onmenselijk soms haast, maar altijd vastberaden. Als Foyle eenmaal zijn tanden in een zaak zet, dan mag iedere misdadiger ervan uitgaan dat hij vroeg of laat tegen de lamp loopt; zelfs als deze alles in het werk stelt om Foyle op een functionele manier uit te schakelen. Zo ver komt het namelijk in het tweede seizoen, als hij wordt beschuldigd van het verspreiden van geruchten en tijdelijk uit zijn functie wordt ontheven.

Foyle's War
© ITV1

Eigenlijk was het verhaal over Christopher Foyle klaar op het moment dat de Duitsers in mei 1945 capituleerden en er een eind kwam aan de oorlog. Drie jaar later werden de fans echter onverwachts getrakteerd op een regelrechte verrassing: Foyle was terug, nu als ‘intelligence officier’ in London. En dat leverde, eerlijk is eerlijk, sterkere verhalen op. Met op de achtergrond nieuwe problemen op het wereldtoneel, zoals de naderende Koude Oorlog, ondergedoken nazi’s en het Palestina-conflict.

Desondanks is de verzamelbox met alle seizoen van Foyle’s War een must have voor iedere liefhebber van British crime, evenals bijvoorbeeld George Gently. Vooral vanwege hun authenticiteit. Andere series die inmiddels afgerond zijn, zoals Waking the Dead, Rebus, Prime Suspect en Wire in the Blood (‘Completely wired’), hebben elk hun specifieke kwaliteiten maar zijn uiteindelijk toch inwisselbaar. Foyle’s War laat zich echter met geen enkele andere serie vergelijken en misschien heeft juist dat de serie zo’n grote schare volgers bezorgd. Die hadden het er bijvoorbeeld voor over om vanuit Australië naar Engeland te vliegen om de opnamen van weer een nieuw seizoen bij te wonen. En de website www.foyleswar.com is, drie jaar na het laatste seizoen, nog steeds in de lucht (al is de content tegenwoordig beperkt). Old chevy’s never die.
Volg Foyle's War
Elise
Elise