7.5
anonymous geeft "Fortitude - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 9 april 2016.
4
0

Fortitude - Seizoen 1 (DVD)

De misdaadserie Fortitude werd in 2014 geproduceerd voor de Britse televisiezender Sky Atlantic, wat direct verklaart waarom de voertaal Engels is. Met een cast die uit onder andere Sofie Gråbøl, Richard Dormer en Stanley Tucci bestaat en een adembenemend landschap als decor – de serie werd geschoten op IJsland – is dit er één om je op te verheugen. Twaalf afleveringen lang krijg je een inkijkje in het leven van een hechte gemeenschap in een geïsoleerd stadje dat volledig op zijn kop wordt gezet.

Het fictieve stadje Fortitude, gelegen op Spitsbergen, is het ‘meest veilige plekje op aarde’, aldus gouverneur Hildur Odegard (Sofie Gråbøl, o.a. Forbrydelsen). Terwijl ze haar toespraak houdt over een gletsjerhotel dat binnenkort gebouwd wordt en dat de stad internationaal op de kaart moet zetten, vindt er een paar straten verderop een brute moord plaats. Wat volgt is een opgeschrikte gemeenschap die de komende tijd behoorlijk op de proef zal worden gesteld.

Fortitude
© Sky Atlantic

Het is aan sheriff Dan Anderssen (Richard Dormer, o.a. Game of Thrones) om zich te bewijzen. Op de vraag of hij een goede rechercheur is, is het antwoord dat niemand het weet. Dit wordt zijn eerste moordzaak en hij is ervan overtuigd dit aan te kunnen. Nog geen 24 uur na de moord komt DCI Eugene Morton (Stanley Tucci, o.a. The Lovely Bones) al roet in het eten gooien: hij is speciaal vanuit Londen naar Fortitude gevlogen om Dan een handje te helpen.

De bewoners van de stad zijn bang, iets wat niet onterecht is. Enkelen van hen worden ziek en de verschijnselen lijken niet op zomaar een griepje. Is de stad gegrepen door een gevaarlijk virus? Als blijkt dat het niet bij die ene moord blijft, maar ook anderen in gevaar komen is de paniek groot. Geheimen moeten boven tafel komen om het onderzoek en het alledaagse leven voort te kunnen zetten...

De serie komt vrij traag op gang, je hebt geen idee wat er gaat gebeuren en dat maakt je ook wel nieuwsgierig. Toch wordt er in het begin een klein beetje doorzettingsvermogen van je gevraagd. Gelukkig – niet voor de bewoners van het stadje – komt de onrust om de hoek kijken en blijven je zelfs enkele horrorachtige taferelen niet gespaard. De spanning wordt langzaam opgebouwd en bereikt in de twaalf afleveringen van bijna vijftig minuten per stuk meerdere climaxen.

Het einde van de, toch wel een beetje vreemde, serie geeft je daarnaast een voldaan gevoel. Het cirkeltje is rond, de kijker begrijpt wat er zich in het geïsoleerde stadje heeft afgespeeld en blijft maar met een klein aantal vragen achter. En die vragen? Die maken het mogelijk om een volgend seizoen te produceren, dat er inderdaad aan zit te komen.
Volg Fortitude
Episode 4
Episode 4