7.5
Helgoned geeft "Floris - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 14 Oktober 2013.
0
0

Floris - Complete serie

Engeland had Roger Moore als Ivanhoe, Frankrijk had zijn Thierry de Slingeraar (Thierry la Fronde) en de Belgen hadden hun Johan en de Alverman. Dus besloot de Nederlandse Televisie Stichting in 1967 om ook een eigen Nederlandse serie over een ridder te laten maken.

Als schrijver werd Gerard Soeteman gecontracteerd en als regisseur werd de toen nog onbekende Paul Verhoeven aangetrokken (van onder andere Basis Instinct, Total Recall en Zwartboek). De werktitel werd Floris en de Fakir; Rutger Hauer (Blade Runner, Batman Begins en seizoen 6 van True Blood) en Jos Bergman speelden de twee hoofdrollen. In de loop van de opnames werd de titel van de serie aangepast in Floris, vooral vanwege de overtuigende manier waarop Rutger Hauer de hoofdrol van Floris speelde.

De opnames voor de serie begonnen in 1968 en zouden oorspronkelijk ruim drie maanden duren. Dat werden er uiteindelijk zes en het budget werd met meer dan 300 procent overschreden. Dat leidde ertoe dat er maar twaalf zwart wit afleveringen werden gemaakt. Toen de serie eind 1969 na lang uitstel eindelijk op televisie kwam, was de serie meteen een doorslaand succes. Omdat de serie zo duur was geworden, werd er geen vervolg van gemaakt. Floris werd wel succesvol herhaald in 1971, 1977, 1989, 2001 en 2006. De serie werd ook verkocht aan België, Engeland, Schotland en Duitsland. In 1973 werd (met Rutger Hauer, maar zonder Jos Bergman) ook een Duitse versie van de serie in kleur gemaakt.

Het verhaal rond de serie gaat over de ridder Floris van Rosemondt die in 1500 terugkeert naar de Nederlanden samen met de geheimzinnige fakir Sindala. Daar komt hij tot de ontdekking dat zijn kasteel is ingenomen door hertog Karel van Gelre. De twee mannen worden gevangen genomen, maar krijgen hulp van Wolter van Oldenstein. Samen besluiten zij om de strijd aan te gaan met Karel. Daar krijgt Wolter van Oldenstein geen spijt van. Floris met zijn vechtkunsten en Sindala met zijn oosterse slimheid blijkt een mooie combinatie.

In de serie komen ze in aanraking met zaken als kwakzalvers, de pest en bijgeloof, maar ook met historische personen als de Friese Lange Pier, koning Filips de Schone en schilder Jeroen Bosch. Vele bekende Nederlandse acteurs zoals Sacco van der Made, Cor Witschge (Pipo de Clown) en Lex Schoorel spelen gastrollen in de serie. Ton Vos (De Fabriek, Ciske de Rat) speelt Wolter van Oldenstein en Hans Boskamp (bekend van de serie Oppassen!) speelt Lange Pier.

De afleveringen van rond de dertig minuten zijn met veel aandacht gefilmd en spelen zich af op bekende Nederlandse locaties. In kasteel Doornenburg, kasteel Hernen, slot Loevestein, maar ook in de stad Brugge zijn opnamen gemaakt (voor de aflevering ‘de Vrijbrief’). Dat en de vele buitenopnamen maakt de serie levensecht, maar ook heel duur. De serie werd de springplank tot succes voor regisseur Verhoeven en acteur Rutger Hauer. Niet veel sterren kunnen met zoveel trots terugkijken op hun vroegste werk, Floris blijft een kwaliteitsserie met veel meer dan alleen nostalgische waarde.

De nog steeds verkrijgbare DVD Box is één van de weinige Nederlandse televisie DVD uitgaven met fatsoenlijke extra’s. De drie disc Collector’s Edition bevat een disc met onder andere een aantal korte inleidingen over de afleveringen uit de jaren zestig, een historische blik op de serie (‘rond Floris’) uit 1968 en een redelijk recente uitgebreide documentaire over het maken van de serie van 42 minuten.
Volg Floris
The Trial
The Trial