8.5
Peter Rotthier geeft "Flikken Rotterdam - Seizoen 5" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 16 december 2021.
4
0

Flikken Rotterdam - Seizoen 5

De Rotterdamse Flikken komen terecht in een wespennest van medische fraude wanneer ze bij een aanslag op een laborante ontdekken dat er geknoeid is met de resultaten van een nieuw levensbelangrijk medicijn.

Na het eerste seizoen was het maar de vraag of Flikken Rotterdam een blijvertje zou worden. De seizoenen die volgden trokken het niveau van de serie flink op, dankzij goed doordachte en spannende scenario's met als voorlopige hoogtepunt seizoen 4.

Het team is echter niet zonder kleerscheuren uit dat vierde seizoen gekomen. Een van de rechercheurs werd neergeschoten en hij wil bij de start van het vijfde seizoen maar al te graag weer aan het werk. Meer dan administratieve taken zitten er voor het teamlid echter niet in en daar is hij niet echt van gediend. Dat laat hij tijdens dit vijfde seizoen veelvuldig merken.

Met de rode draad doorheen het vijfde seizoen duikt het scenario ook in de wereld van vandaag. Bij een moordonderzoek in een lab dat werkt aan een medicijn om een epidemie te lijf te gaan, ontdekken de speurders dat er gesjoemeld is met de resultaten en dat er doden gevallen zijn bij de proefpersonen.

Het team werkt keihard om dit onderzoek tot een goed einde te brengen maar tussendoor krijgen ze ook nog andere misdaden voorgeschoteld die natuurlijk ook opgelost moeten worden. Naar gelang het seizoen vordert, merk je dat enkele van die tussendoortjes ook gerelateerd zijn aan het grote onderzoek. De Rotterdamse flikken komen in een wespennest terecht bij hun jacht naar een huurmoordenaar en de mensen achter de geneesmiddelenfraude. Onderweg valt er ook nog een slachtoffer dat zeer dicht bij het bekende team staat.

Flikken Rotterdam
© AVROTROS

Laten we nu even teruggaan naar het begin van de Flikken-franchise. De eerste serie van Flikken (Flikken Gent) vond zijn weg naar het scherm in 1999. Bij de scenario's van toen lag de focus vooral op het algemene politiewerk en kwamen zowel grote als kleine problemen aan bod. In de loop van de seizoenen die volgende evolueerden de verhalen meer en meer naar recherchewerk en kwamen de andere politietaken meer en meer op de achtergrond te staan.

Wanneer in 2007 Nederland uitpakt met zijn eigen versie van Flikken (Flikken Maastricht), ligt de focus bij twee duo's. Twee agenten die in het dagelijkse leven problemen oplossen en twee rechercheurs die de zware misdaad aanpakken. Anno 2021 zijn de vier acteurs die deze rollen invullen nog steeds op hun post. Daardoor heeft de mix van het gewone veldwerk en de zware problemen een zeker evenwicht, hoewel dat evenwicht doorheen de jaren meer en meer kantelde naar het speurwerk.

Flikken Rotterdam, dat in 2016 van start ging, kiest ervoor om het recherchewerk in de picture te plaatsen. Hierdoor is er meer ruimte voor meer actie, wat de spanning zeker ten goede komt. Flikken Rotterdam is ook minder gepolijst dan zijn illustere broertjes. Zowel in Gent als Maastricht zijn de Flikken vrij beschaafd in hun voorkomen en taalgebruik. In Rotterdam gaat het er een pak ruiger aan toe, ook in de onderlinge relaties tussen de personages.

Het vijfde seizoen is zo goed als evenwaardig aan het vierde seizoen, dat volgens mij tot nu toe het sterkste seizoen van de serie was. Als de makers op dit niveau kunnen verder bouwen aan de serie dan kan Flikken Rotterdam nog wel enkele jaartjes verder.
Volg Flikken Rotterdam
Judas
Judas