8.5
Hessel Hoekstra geeft "Fleabag - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 2 augustus 2017.
3
0

Fleabag - Seizoen 1

Het valt niet mee om een radeloze en onuitstaanbare dertiger te zijn, zeker niet als je een eigen comedyserie hebt. In een televisielandschap dat bevolkt wordt door sterke comedyseries over dertigers die met zichzelf in de knoop zitten, is het lastig om nog onderscheidend te zijn. Toch kan ook Fleabag zich meten met toppers als You’re the Worst en Master of None.

Hoofdrolspeelster Phoebe Waller-Bridge (The Café), die de serie eveneens schreef, speelt een jonge vrouw genaamd Fleabag. Ze is ontzettend kinderachtig, maakt ruzie met alles en iedereen en heeft geen idee wat ze met haar leven moet doen. Ondanks dat Fleabag haar problemen vooral aan zichzelf te danken heeft, weet Waller-Bridge het zo neer te zetten dat je toch sympathie voor haar krijgt. Net als de eveneens sterke, maar wel ontzettend brave comedyserie Miranda, breekt Fleabag regelmatig de vierde muur. Hierbij trakteert ze de kijker op een hoop gevat commentaar, wat de scènes alleen maar scherper maakt.

Behalve Waller-Bridge, zijn het ook de bijrollen die de serie de moeite waard maken. Vooral wanneer de secundaire personages samen met Fleabag op het scherm te zien zijn, komen ze goed uit de verf. Vooral Fleabags zus Claire (Sian Clifford) en haar stiefmoeder (Olivia Colman, Broadchurch) zijn in hun spitsvondige dialogen ontzettend sterk. Ook Hugh Dennis (Outnumbered), die een hypotheker speelt, heeft een onverwacht mooie rol in dit geheel.

Fleabag gebruikt humor om haar donkere ware aard te maskeren

Hoewel de serie oprecht ontzettend grappig is (met vormen van humor die zowel plat als subtiel zijn), blijkt de humor vaak een masker te zijn om een diepe pijn te verbergen. Op een treffende wijze maakt men dit duidelijk. Ergens van binnen zijn we allemaal ontzettend onzeker, weten we niet altijd precies wat we met het leven aanmoeten, en moeten van onze fouten leren. Dit gegeven is iets dat ook comedyseries als Love en You’re the Worst typeert, maar gaat op bepaalde punten nog een flinke stap verder. Het moment waarop Fleabag haar masker uiteindelijk afzet is sterk weergegeven.

Er zijn minpunten, maar deze vallen echt in het niet in vergelijking met de positieve punten. Als ik dan echt iets negatiefs zou moeten zeggen, is dat vooral omdat bepaalde punten die in soortgelijke series minder belicht worden. Het dagelijks leven van Fleabag komt bijvoorbeeld nauwelijks naar voren, terwijl dit één van de sterkere factoren is in bijvoorbeeld Master of None. Nu mag dit de pret absoluut niet drukken, want Fleabag is een geweldige serie.

Dit eerste seizoen telt zes afleveringen en is te zien op BBC Three. Een tweede seizoen is al aangekondigd en zal ergens in 2018 beginnen. Als het zover is, zit ik er klaar voor.
Volg Fleabag
Episode 6