8.5
Hessel Hoekstra geeft "Firefly - Complete serie" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 10 juni 2017.
7
0

Firefly - Complete serie

Je hebt wel eens van die film- en televisiemakers, ze raken van alles aan en het verandert allemaal in goud. Joss Whedon is er zo eentje. De bedenker van de hitseries Buffy en Angel en regisseur van de eerste twee Avengers-films had in 2002 een bescheiden hit met Firefly. In deze ruimtewestern speelt de bemanning van het ruimteschip Serenity de hoofdrol. Nadat kapitein Malcolm Reynolds (Nathan Fillion, Castle) aan de verliezende kant van een ruimteoorlog heeft gevochten, leiden hij en de bemanning van het ruimteschip Serenity een teruggetrokken bestaan aan de rand van het universum en verdienen ze de kost met moreel dubieuze klusjes.

Lage kijkcijfers en een raar uitzendschema deden Firefly de das om. Zonde, want het was goede televisie

Slechts één seizoen heeft deze serie het volgehouden en verschillende aspecten hebben hieraan bijgedragen. Hoewel Firefly op een trouwe groep fans kon rekenen, was die groep niet groot genoeg om voor Fox acceptabele kijkcijfers te leveren. Om onbekende redenen zijn de afleveringen niet in de juiste volgorde uitgezonden en de laatste paar zijn pas een half jaar later uitgezonden omdat Fox er geen brood meer in zag (gelukkig heb ik de serie wel in de juiste volgorde kunnen zien). Deze loop van gebeurtenissen is ontzettend jammer, want Firefly is een uitermate fijn stukje televisie.

Firefly weet op een unieke wijze de juiste elementen van een western en een sciencefictionserie te combineren tot één genre. De aankleding, de muziek en het camerawerk; alles klopt en het ziet er absoluut niet raar uit. Verder weten de makers de toon van de serie goed te balanceren, waarbij humor, actie en drama mooi gedoseerd zijn. Ook zijn de special effects indrukwekkend, zeker wanneer je bedenkt dat de serie inmiddels al vijftien jaar oud is en het budget niet al te groot geweest moet zijn.

Firefly geniet een getalenteerde en diverse cast, die elk het beste uit hun rol weten te halen. Het is natuurlijk wel een beetje een formuleserie, maar elke aflevering legt de focus eigenlijk op een ander hoofdpersonage en dat werkt goed. Zoals ik al eerder zei, het gaat hierbij om het doseren van de juiste elementen en Joss Whedon en co. hebben dat heel goed begrepen. Zelf ben ik een grote fan van de prostituee Inara (Morena Baccarin, Homeland) die met Serenity meereist op zoek naar klanten, en de huurling Jayne (Adam Baldwin, The Last Ship). Beide acteurs weten net dat beetje extra uit hun rol te halen met hun sterke spel.

Firefly
© FOX

Heb ik ook kritiek op de serie? Vrij weinig. Wel vind ik dat de afleveringen soms wat te kort zijn. Waar Firefly erg goed in is, is het rustig opbouwen van een aflevering. De personages worden op de juiste manier geïntroduceerd, net als de verhaalelementen die elke keer ter sprake komen. Wederom een kwestie van doseren. Het probleem is echter dat de aflevering dan vaak al bijna afgelopen is, waardoor de laatste akte te gehaast is en vaak heel erg uit de lucht komt vallen.

De vervolgfilm Serenity knoopte op een natuurlijke wijze alle losse eindjes aan elkaar

Hoewel de serie er na één seizoen al mee ophield, is de Firefly verdergegaan met de film Serenity uit 2005. Zelf vond ik die film een prettige toevoeging aan het geheel. Op een manier die niet geforceerd overkwam werden de losse eindjes vastgeknoopt. Vooral de verhaallijn rondom de arts Simon Tam (Sean Maher, The $treet) en zijn zus River (Summer Glau, Terminator: The Sarah Connor Chronicles) krijgen daardoor meer context. Ook krijgt de dreiging van The Alliance, waartegen Malcolm in de oorlog heeft gevochten, een meer concrete vorm. Deze dreiging schoot in de serie soms nog wat tekort.

Veertien afleveringen en een film. Maar het waren wel veertien goede afleveringen en een goede film. Firefly was een serie die ondanks zijn korte duur terecht een legendarische status heeft verdiend. Ik heb er ontzettend van genoten, en daarom krijgt Firefly van mij acht volle punten en één halve punt.
Volg Firefly
The Message
The Message