8
Nico Hoeijmans geeft "Feuten - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 27 Mei 2013.
0
0

Feuten - Seizoen 3

Voor de jonge hertjes en corpsballen breekt bijna het derde seizoen van Feuten aan. Op het Amsterdam Series Weekend is het gehele derde seizoen van de BNN-serie al vertoond. Hoe vergaat het Bram Wagtmans (Manuel Broekman), Olivier de Ruyter (Tim Murck) en Marie-Claire de Ruyter (Hanna Verboom) inmiddels? En belangrijker: wat komt er dit seizoen op hun pad?

De geschiedenis van HSC Mercurius gaat vier jaar na seizoen twee verder met een bende nieuwe feuten die aan hun introductie zijn begonnen. Bram, inmiddels zesdejaars, staat op het punt studentenhuis Ithaka te verlaten en het echt harde werkleven in te gaan. Hij weet een stage te bemachtigen bij Francken Advocaten waar hij komt te werken onder leiding van Fleur Haverkamp (Victoria Koblenko, Bloedverwanten, Vuurzee).

Koblenko over haar rol: 'Fleur is advocaat en werkt bij een advocatenkantoor met een twijfelachtige maar uiterst succesvolle reputatie. Het leuke aan het spelen van Fleur is dat ze niet is wie ze lijkt. Het bureau neemt een student per jaar aan, en dat is Bram. Dat gaat natuurlijk niet helemaal goed.'

De problemen beginnen als Bram de mysterieuze Vincent (Robert de Hoog) het Ithaka-huis in praat en Marie-Claire als een blok voor deze vreemde snuiter valt. Tevens is er een vreemde man, Willem Fretz (Bob Schwarze, De Avonturen van Kruimeltje, Goudkust), die de baas van Bram achtervolgt. Onderwijl kampt Olivier met de naweeën van de dood van zijn vader.

Murck omschrijft zijn rol als volgt: 'Olivier heeft het dit seizoen niet makkelijk. Zijn vader is natuurlijk overleden en de erfenis wordt er door hem en Marie-Claire doorheen gejaagd. De gevolgen daarvan leren hem een harde les’.

Opvallend aan dit derde seizoen van Feuten is vooral de humor. De focus op de echte ouderejaars en de nieuwe feutjes, ook in de minder belangrijke verhaallijnen, werkt erg goed en levert vele grappige momenten op. Waar in het tweede seizoen de verhaallijn zich vooral op ‘studentenromantiek’ richtte, kenmerkt het zich dit seizoen door een humoristische benadering. Glansrol is hier weggelegd voor Noordzij (Ruben Brinkman).

Hoe belangrijk de humor in dit seizoen uiteindelijk wordt, laat de seizoensfinale mooi zien. De plotwending naar de seizoensfinale toe lijkt namelijk wat geforceerd en daardoor niet erg sterk. De afwisseling van serieuze plotwending naar activiteiten op de toko zorgen ervoor dat je als publiek de wat geforceerde plotwending accepteert, waardoor het uiteindelijk leidt tot een niet heel verrassend, maar wel bevredigend seizoenseinde.

Het derde Feutenseizoen ziet er daarnaast erg gelikt uit. De afwisseling tussen de bruine, studentikoze toko en studentenhuizen en het witte, bijna plastische advocatenkantoor zetten de toon voor de verschillende scènes. In combinatie met de grotendeels sterke cast is het plaatje af en wordt er een heuse studentikoze- en ‘grote mensen’ sfeer gecreëerd.

Feuten seizoen 3 is dan ook meer dan vermakelijk. Studentikooslievend Nederland kan er weer klaar voor gaan zitten. Met een grotendeels afgesloten verhaal, met opening aan het einde, mooie beelden, een gezonde portie studentenhumor, naakt en bier, héél veel bier, is dit seizoen van Feuten meer dan geslaagd. Praktische informatie: de eerste aflevering wordt op 26 augustus 2013 uitgezonden. Niet lang na de laatste aflevering gaat Feuten – de Film in de bioscoop draaien. Kijken dus!

Overigens: binnenkort komt er een HSC Mercurius App. Om deze als eerste te downloaden kun je mailen naar [email protected]. Via de app kun je onder andere extra materiaal bekijken en je opwerken in je eigen dispuut.
Volg Feuten
Lustrumgala (2)
Lustrumgala (2)