Hessel Hoekstra geeft "Fear The Walking Dead - Seizoen 6" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 29 juni 2021.
3
0

Fear The Walking Dead - Seizoen 6

In haar zesde seizoen stijgt Fear The Walking Dead naar een heel hoog niveau. Het beste wat we tot nu toe in deze serie gezien hebben.

“Hopelijk wordt volgend seizoen echt beter.” Die gedachte had ik vijf jaar lang aan het einde van elk seizoen van Fear The Walking Dead. Maar het wilde maar niet beter worden. Elk seizoen begon wel redelijk sterk en veelbelovend, maar verzandde uiteindelijk in een doelloos seizoen dat de verwachtingen niet waar wist te maken. Maar toen kwam seizoen zes en mijn wens is uitgekomen. Het zesde seizoen begon ijzersterk en wist dit hoge niveau van begin tot eind vast te houden.

Het einde van seizoen vijf introduceerde Virginia (Colby Minifie, The Boys) als grote schurk. Zij is de leider van een groep die zichzelf de pioniers noemt en in dit seizoen zien we hoe de groep van Morgan (Lennie James, Critical) en Alicia (Alycia Debnam-Carey, The 100) gevangen wordt gezet in de nederzettingen van Virginia. Deze nederzettingen blijken een verschrikking te zijn en het leven van de hoofdpersonen wordt goed zuur gemaakt. Ook maken we later in het seizoen kennis met nog een andere grote tegenstander, Teddy (John Glover, Smallville), de leider van een ondergrondse sekte.

Het zesde seizoen geeft een nieuwe invulling aan oude ideeën

Eigenlijk herhalen The Walking Dead en haar spin-offs al jarenlang dezelfde verhaallijn. De groep zoekt een plek waar ze veilig is voor zombies. Ze vinden die en vervolgens komt er een schurk die dit van ze af wil pakken en ontstaat er een conflict. Dit zorgt ervoor dat de groep weer op zoek moet naar een nieuwe veilige plek en dan begint het riedeltje weer opnieuw. Wat dat betreft heeft dit seizoen van Fear The Walking Dead weinig nieuws te bieden. Wat men wel te bieden heeft is een hele nieuwe invulling van dit oude idee.

Met zowel Teddy als Virginia laten de makers weer zien dat de serie lef heeft. Deze schurken zijn oprecht intimiderend en na seizoen vijf was dat heel erg nodig. De serie lijkt niet meer bang te zijn om af en toe de kijker te herinneren aan de harde wereld waarin dit zich afspeelt en dat levert krachtige beelden op. Vooral aan het begin van de tweede seizoenshelft weet de serie oprecht vuurwerk af te leveren met wellicht de beste afleveringen van Fear The Walking Dead tot nu toe.

Dit seizoen herinnert de kijker eraan wat voor een harde wereld dit is

Wat ook helpt is het format. Vooral in de eerste helft presenteert de serie zich als een anthologieserie. We zien telkens hele kleine segmenten die zich op slechts één of twee belangrijke personages richten. Zo houdt de serie een beetje overzicht in de grote groep acteurs die inmiddels meedoet, en geven ze personages de ruimte om zichzelf te ontwikkelen. Nu is dat iets dat we vaker zien in The Walking Dead en verwante series, maar hier lijken de schrijvers en acteurs in de meeste gevallen echt een idee te hebben wat ze met de personages willen doen. Het is meer dan doelloos van A naar B rennen zonder dat het bijdraagt aan het grote verhaal. Hierdoor worden ook minder belichte personages opeens een stuk boeiender.

Wel kent dit seizoen wat kleine schoonheidsfoutjes. Het is duidelijk dat de serie risico’s probeert te nemen en dat waardeer ik, maar dit pakt niet altijd even goed uit. Zo sloeg de aflevering gewijd aan de zwangerschap van Grace (Karen David, Legacies) de plank flink mis. Ontzettend jammer dit. Ook lijken de schrijvers niet helemaal goed te weten waar de loyaliteit van Victor Strand (Colman Domingo, Euphoria) ligt. Deze verandert om de haverklap wanneer dit voor het verhaal zo uitkomt.

Tot slot hebben we al een stuk of vijf keer gezien hoe Morgan om de zoveel tijd transformeert van vredige hippie in een bloeddorstig monster en vice versa. Lennie James is een sterke acteur die dit trucje tot in de puntjes beheerst, maar soms lijkt het alsof de schrijvers niets anders met zijn personage kunnen. Maar dit zijn slechts kleine minpuntjes en deze wegen absoluut niet op tegen de enorme kwaliteit van dit seizoen.

Voor mij is het zesde seizoen van Fear The Walking Dead het beste dat de serie tot nu toe heeft laten zien. En als je naar het grotere The Walking Dead-universum kijkt, is dit het beste sinds seizoen vijf van The Walking Dead. De makers nemen risico’s en deze pakken goed uit. De schrijvers weten een ontzettend spannende verhaallijn te leveren en de acteurs weten precies wat ze met hun personages moeten doen. Op een paar kleine puntjes na is dit van begin tot eind ijzersterk. Nu hopen dat seizoen zeven net zo goed wordt.
Volg Fear The Walking Dead
The Road Ahead
The Road Ahead