5.5
Helgoned geeft "FBI: Most Wanted - Seizoen 1" een 5.5.
Geschreven door Helgoned op 29 juni 2020.
3
0

FBI: Most Wanted - Seizoen 1

Het eerste seizoen van FBI: Most Wanted zat er na veertien afleveringen op. Van januari tot en met mei 2020 werd deze spin-off van FBI in Amerika uitgezonden. Een tweede seizoen van FBI: Most Wanted is inmiddels besteld. Veronica heeft in februari 2020 aangekondigd dat ze de serie ook gaat uitzenden. Wanneer is nog niet bekend.

De pilotaflevering gaf ik een magere voldoende. In de volgende afleveringen krijgen we meer inzicht in het team. Net als andere series van Dick Wolf is het een combinatie van persoonlijk drama, dialogen en -het blijft natuurlijk een politieserie- een deel actie. De serie gaat over een fictief team dat gespecialiseerd is in de opsporing van de meest gezochte criminelen van Amerika. Vanuit New York stuurt speciaal agent Jess Lacroix (Julian McMahon, Nip/Tuck) dat team aan.

FBI: Most Wanted
© CBS

De sidekick van Lacroix is voormalig politieagente Sheryll Barnes (Roxy Sternberg, Absentia). Samen met de fanatieke Ken Crosby (Kellan Lutz, The Comeback) is zij het meeste in het veld aan het werk, waaronder undercover. Het team bestaat verder uit Clinton Skye (Nathaniel Arcand, Heartland) en de computerspecialist Hana Gibson (Keisha Castle-Hughes, Game of Thrones).

De meest gezochte criminelen van dit eerste seizoen zijn types zoals een bendeleider, een gevaarlijke hacker, een overgelopen CIA agent en de leider van een gevaarlijke sekte.

De meest gezochte criminelen van dit eerste seizoen zijn types zoals een bendeleider, een gevaarlijke hacker, een overgelopen CIA agent en de leider van een gevaarlijke sekte. Maar het zijn soms ook toevallige zaken, zoals een ex-militair met PTSD die helaas ook een zeer ervaren scherpschutter is, en een moeder die het recht in eigen hand neemt als een rechter een hard vonnis over haar zoon velt. Waarom dit FBI team deze specifieke zaken behandelt, blijft soms vaag.

De serie is goed verzorgd, er zijn interessante types in het team en qua achtergrond van de personages is er genoeg stof voor verdere ontwikkeling van FBI: Most Wanted. Toch vind ik het zeer plichtmatig en wat ik erger vind: voorspelbaar. Je kunt de ontwikkelingen rond de personages al aan zien komen vanaf de eerste paar afleveringen. Verder is de opbouw van elke aflevering bijna identiek. Dat zullen sommige kijkers misschien lekker vertrouwd vinden, maar ik verwacht toch wat meer van een serie van de gerenommeerde Dick Wolf (maker van de Law and Order en de Chicago reeks). Daarom blijft mijn oordeel een magere voldoende, ik ga hier niet voor thuisblijven.
Volg FBI: Most Wanted
Fouled Out
Fouled Out