Wichita van Rijkom geeft "Fate: The Winx Saga - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 14 Maart 2021.
7
0

Fate: The Winx Saga - Seizoen 1

Tijdens mijn tienerjaren heb ik genoten van de animatieserie Winx Club. Recentelijk heeft Netflix een live-action remake van dit verhaal in een ietwat volwassener jasje uitgebracht.

In aanloop naar de première waren de promotiebeelden wisselend van kwaliteit, zo ook de oordelen na de release. Bovendien zijn zes afleveringen van ongeveer 50 minuten wat tijd betreft wel erg minimaal om een verhaal te vertellen. Ik begon daarom met niet heel hoge verwachtingen, maar wel een flinke dosis enthousiasme, aan deze vernieuwde reeks.

Hoewel de Fate: The Winx Saga en Winx Club zeker gelijkenissen hebben is het verhaal in grote lijnen toch wel anders.

Hoewel de Fate: The Winx Saga en Winx Club zeker gelijkenissen hebben, is het verhaal in grote lijnen toch wel anders. De jonge Bloom (Abigail Cowen, Chilling Adventures of Sabrina) uit California komt er achter dat zij bijzondere krachten heeft en belandt uiteindelijk op de magische kostschool Alfea. Deze Europees ogende plek met Brits klinkende docenten ligt niet op onze aarde, die de Eerste Wereld wordt genoemd, maar in de Andere Wereld waar magische wezens leven. Bloom blijkt een vuurfee te zijn en een ingewikkelde familiegeschiedenis in de Andere Wereld te hebben. Al snel sluit ze vriendschappen met medescholieren en bouwt ze in het bijzonder een hechte band op met haar kamergenoten. De kamer van de vijf meiden heet de Winx Suite, en zo zijn de Winx geboren.

Diversiteit is een belangrijk thema van dit moment en dus ook in de Winx serie. In de animatieserie zaten oorspronkelijk de donkere Layla/Aisha (Precious Mustapha), Aziatische Musa en Latina Flora. Netflix heeft er echter voor gekozen om een blanke actrice de rol van Musa te geven (Elisha Applebaum) en de rol van Flora is vervangen door haar blanke nichtje Terra (Eliot Salt, Intelligence). Hoewel ik vind dat Elisha de rol goed speelt, moet ik bekennen dat ik de ophef over haar personage wel een beetje begrijp. Waarom Netflix deze keus heeft gemaakt, is mij een raadsel. De keus voor Terra begrijp ik een stuk beter. Door voor een wat voller meisje te gaan, laten de makers zien dat een fee niet de perfecte maten hoeft te hebben. Bovendien komt Terra goed voor zichzelf op, ondanks haar onzekerheden, wat haar tot een mooi voorbeeld maakt.

De Verbranden zijn de grote slechteriken van dit seizoen. Deze zombie-achtige wezens dwalen rond buiten Alfea en vermoorden iedereen die op hun pad komt. Hiermee toont Fate: The Winx Saga duidelijk een stuk donkerder te zijn dan de animatieserie en zich tevens te richten op een oudere doelgroep. Schooldirectrice Farah Dowling (Eve Best, Nurse Jackie) heeft samen met haar collega’s Silva (Robert James-Collier, Downton Abbey) en Harvey (Alex Macqueen, Holby City) een eerdere oorlog met de Verbranden ternauwernood overleefd. Geheimen uit deze periode zijn in de doofpot verdwenen. Met de komst van Bloom en haar zoektocht naar zichzelf worden deze geheimen onthuld, met alle gevolgen van dien.

Fate: The Winx Saga

Ik moet zeggen dat ik heel erg te spreken ben over de acteerprestaties van de cast. Aangezien het merendeel van hen (nog) geen grote namen in het wereldje zijn, had ik eigenlijk verwacht dat de acteerkwaliteit matig zou zijn. Dit is totaal niet het geval. Op een enkele scène na, waarin bijvoorbeeld Bloom moest huilen maar er geen daadwerkelijke tranen verschenen, kwam alles overtuigend over. Ook de humor is leuk. De subtiele grappen zijn goed getimed en zelfs de speciale effecten zijn best oké. Natuurlijk is het geen Star Wars kwaliteit maar voor een (korte) serie is het prima en zeker goed genoeg. En hoewel de karakterontwikkelingen minimaal zijn, is het voldoende om met alle personages mee te leven.

Ik moet zeggen dat ik heel erg te spreken ben over de acteerprestaties van de cast.

Er zitten niet alleen feeën op Alfea, ook de specialisten spelen een belangrijke rol op de school. Deze strijders vormen het (toekomstige) leger van de Andere Wereld. Specialist Sky (Danny Griffin) was samen met Stella (Hannah van der Westhuysen) een powerkoppel afgelopen schooljaar. Door een heftige gebeurtenis is hun liefde echter bekoeld. Wanneer Sky geïnteresseerd raakt in Bloom wekt dit de nodige jaloezie op bij Stella, die tevens Bloom’s kamergenote is. Sky’s goede vriend Riven (Freddie Thorp) raakt ondertussen in de ban van de mysterieuze Beatrix (Sadie Soverall). Samen bewandelen zij een duister pad dat doet vermoeden dat Beatrix gebaseerd is op de Trix zusjes (uit de animatieserie, die daarin een grote rol speelden).

Hoewel de reeks maar zes afleveringen telt, gebeurt er veel in deze korte tijd. Ik had na afloop het gevoel een volwaardige serie te hebben bekeken. Toch mist er wel wat achtergrondinformatie, zeker voor mensen die de Winx Club niet hebben gezien. Hoe de magische wereld buiten Alfea eruit ziet ten opzichte van onze aarde en binnen welke tijdspanne het verhaal zich afspeelt zijn bijvoorbeeld enkele vragen die onbeantwoord blijven. Toch heeft dit wat mij betreft niks afgedaan aan het kijkplezier. De serie heeft vleugjes van (de originele) Charmed en Shadowhunters in zich en ik ben dan ook zeer enthousiast. Ik kan niet wachten op het tweede seizoen! Ik hoop wel dat deze meer afleveringen telt, zodat er meer tijd is om het verhaal nog beter te vertellen en de karakters nog meer diepgang te geven.

Fate: The Winx Saga
Volg Fate: The Winx Saga
All the Wild Witches