9.5
Jelle van de Steeg geeft "Fargo - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Jelle van de Steeg op 23 december 2014.
3
0

Fargo - Seizoen 1

Lester Nygaard (Martin Freeman, The Hobbit) woont samen met zijn vrouw in de Amerikaanse staat Minnesota. Hij werkt als verzekeringsverkoper in het plaatsje Bemidji. In het leven heeft hij nooit veel weten te bereiken terwijl de mensen om hem heen het wel goed doen in het leven. Zijn broer Chaz Nygaard (Joshua Close, The Master) heeft een prachtige vrouw, een kind en een goede baan en dat mag Lester weten. Zijn oud schoolgenoot Sam Hess (Kevin O’Grady, Godzilla) heeft het niet veel minder voor elkaar. Hij runt een groot bedrijf dat im- en exporteert. Wanneer zijn vrouw hem dreigt te verlaten ontmoet Lester een mysterieuze man. Zijn naam is Lorne Malvo (Billy Bob Thornthon, Bad Santa), en hij vertelt Lester om voor zichzelf op te komen. Wat Lester niet weet is dat wanneer Lester dit advies opvolgt, zijn hele leven verandert. Terwijl Lester zijn leven een drastische wending neemt, onderzoekt Molly Solverson (Allison Tolman, Sordid Lives), werkzaam bij de politie, samen met haar collega Vern Thurman (Shawn Doyle, Big Love) een mogelijk auto ongeluk. Bij dat ongeluk is zeker één persoon om het leven gekomen, maar het is onwaarschijnlijk dat hij tevens de bestuurder van de auto was. Als snel legt Molly de connectie met Lester en Lorne alleen neemt niemand haar echt serieus.

Fargo is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1996 van de gebroeders Coen. De film werd genomineerd voor zeven Oscars en won er daarvan twee. Toen ik hoorde van de serie Fargo stond ik niet direct te springen van enthousiasme. Kon de serie het niveau van de film wel halen? Maar toen ik hoorde dat de gebroeders Coen de uitvoerende producenten waren werd ik al een stuk enthousiaster. En terecht want de serie is fantastisch. Billy Bob Thornthon speelt zijn rol als Lorne Malvo om te smullen zo goed. De gitzwarte humor maakt van de serie niet alleen een drama en misdaad, maar ook een komisch schouwspel. Dit komt mede door Martin Freeman die zijn rol als kneus verrassend goed neerzet. De setting is overigens ook prachtig. Een besneeuwd landschap en dat maakt de serie nog mysterieuzer dan dat hij al is.

De serie is genomineerd voor vijf Golden Globes en dat is meer dan terecht. Samen met True Detective mag dit gerust de beste serie van 2014 worden genoemd. Ondertussen sta ik alweer te popelen voor seizoen twee maar dat laat nog even op zich wachten. Belangrijk om te weten is dat seizoen twee een geheel nieuw verhaal zal gaan vertellen.
Volg Fargo
Bisquik
Bisquik