6.5
Wichita van Rijkom geeft "Family Tools – Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 18 november 2013.
0
0

Family Tools – Seizoen 1

Comedy is normaal gesproken een genre wat me niet zo een, twee, drie aanspreekt. Hoewel ik gek ben op een goede comedyserie, ben ik een erg kritische kijker. Ik kan maar om weinig humor echt lachen en vond het mede hierom ook wel een uitdaging om eens een comedyserie te recenseren. Family Tools heeft maar een seizoen gedraaid in de VS tijdens het voorjaar van 2013. De Amerikaanse kijkers waren duidelijk niet overtuigd, maar denk ik daar misschien anders over?

Family Tools draait om klusbedrijf Mr. Jiffy-Fix dat opgericht is door Tony Shea (J.K. Simmons, The Closer). Hij woont, sinds het overlijden van zijn vrouw, samen met zijn zus Terry (Leah Remini, The King Of Queens) en diens tienerzoon Mason (Johnny Pemberton). Wanneer Tony vanwege een hartaanval met pensioen moet, neemt zijn zus Terry contact op met Tony’s zoon Jack (Kyle Bornheimer, Worst Week). Jack heeft tot dusverre in zijn leven nog maar weinig successen gekend en vader is dan ook in eerste instantie niet erg blij met het plan van zuslief om juist Jack het bedrijf over te laten nemen. Toch zal Tony vanaf nu moeten accepteren dat hij geen zwaar werk meer mag verrichten, en dat zal niet zonder de nodige komische situaties gebeuren natuurlijk.

Eerlijk gezegd had ik niet zo veel zin in het starten met deze serie. Gezien het cancelen van de show al zo snel in het allereerste seizoen verwachtte ik er niet al te veel van. Maar ik moet bekennen dat Family Tools mij positief verrast heeft! Het is geen hoogstandje op comedy gebied, maar absoluut een serie die leuk is om naar te kijken. Tijdens primetime redt deze serie het niet tussen al het andere wat er op de buis te zien is en dat is dus ook, denk ik, wat voor de ondergang heeft gezorgd van Family Tools. Dat neemt echter niet weg dat de show best goed in elkaar zit. Ik heb echt wel hardop zitten lachen tijdens sommige scènes. Iedere aflevering vertelt een nieuw verhaal wat het erg gemakkelijk maakt om afleveringen los van elkaar te kijken.

Een belangrijke bijrol is die van Stitch (Danielle Nicolet, The Starter Wife). Zij is een goede vriendin van de familie, de eigenaresse van een hardware winkel waar het klusbedrijf veel zaken mee doet en de liefdesinteresse van Jack. De belangrijkste bijrol is echter weggelegd voor Edi Gathegi (vooral bekend van de Twilight films). Hij speelt Darren, de broer van Stitch en de vaste tweede man binnen het Mr. Jiffy-Fix bedrijf. Hoewel hij niet bepaald een harde werker is, is Tony hem als een zoon gaan zien in de tijd dat Jack van huis was. Zijn chemie met de hele cast, maar met name Jack en zijn humor spraken mij zeer aan. Hij heeft mij het meest laten lachen van iedereen en heeft een compleet nieuwe kant van zichzelf in deze rol laten zien.

Hoewel de situaties waarin men terecht komt wel wat overdreven zijn, zijn het nu ook weer geen verhalen die ik als over de top zou omschrijven. De show deed me wel erg denken aan bekende series uit het verleden dus is in dat opzicht niet echt uniek te noemen. Maar dit stoorde mij persoonlijk niet als kijker. Als ik heel eerlijk ben, vind ik het eigenlijk wel een beetje jammer dat er geen volgend seizoen komt. Family Tools is een serie waarmee ik mij hier op de Nederlandse TV tijdens de vooravond best goed had kunnen vermaken. Deze serie past volgens mij prima tussen alle comedyseries die nu ook al te zien zijn in dat tijdslot. Liefhebbers van het comedy genre die houden van lichte humor, niet al te diepgaande verhalen en een goede cast die absoluut overtuigend overkomt, raad ik aan Family Tools eens een kans te geven. Wellicht verrast deze show jullie net zoals bij mij het geval was!
Volg Family Tools
Terry by Design
Terry by Design