It's not unusual to have fun with anyone
But if I ever find that you've changed at any time
It's not unusual to find out that I'm in love with you, Whoa oh oh oh oh
It's not unusual to see me cry
Oh I wanna' die

Is toch klaar als een klont?

Ongecompliceerd, zo kun de komedieserie Familie Kruys noemen, zo uit het leven gegrepen kan ook. Maar het is zeker dat de Familie Kruys van RTL 4 en Videoland een leuke series is waarover je niet al te veel woorden vuil moet maken. Toch ga ik het proberen, meer woorden gebruiken, in deze recensie.

Het vierde seizoen gaat ongeveer verder waar we het derde seizoen zijn geëindigd. Geen verrassingen hier dus. De familie, bestaande uit Bette, Kirk, Thomas, Ruxandra, Morten en Johan, zijn dezelfde als in de afgelopen drie seizoenen. Maar in het vierde seizoen, die ook acht aflevering heeft, zien we iets meer van Juul (Karina Smulders, Nieuwe Buren), Arnoud (Ko Zandvliet, De 12 van Oldenheim), Dewi (Esmée van Kampen, Komt een man bij de dokter) en Bamba (Michiel Blankwaardt, Welkom bij de Kamara’s). Wat wel leuke situaties oplevert.

Bette gaat nog steeds met de lieve en uitermate naïeve Johan (Marcel Musters, Zwarte Tulp) maar die relatie kent wel zijn ups en downs. Vooral de komst van Kamiel (Pieter Embrechts, Smeris) gooit het leven van het gelukkige nieuwe niet getrouwde stel op zijn kop. Zoals altijd is de relatie tussen de geduldige, rustige Morten (Frederik Brom, Danni Lowinski) en onzekere, drukke Kirk (Rop Verheijen, De Luizenmoeder) een raadsel. Hoe houdt Morten het vol? Zeker als Kirk een nieuwe baan krijgt als Melchior het medium.

Mijn nichtje kreeg kindje met drie voetjes, is heel lastig schoentjes kopen.

Maar wie de show echt steelt is de zwangere Roemeense Ruxandra, gespeeld door de geweldige Elise Schaap. Haar taal verhaspelingen, accent, extravagante manier van kleden en haar relatie met de Familie Kruys is werkelijk een feest om te zien en horen. Ik zou graag een spin-off zien van deze serie met Ruxandra in de hoofdrol. Er is genoeg stof voor deze pittige Roemeense om een komedie van twintig minuten te kunnen vullen.

De serie is, met in de bijrol onder anderen Diny (Trudy Labij, Keyzer & de Boer Advocaten), niet slecht. We zien haar als een echte Mien Dobbelsteen schoonmaken bij Bette (Linda de Mol, Divorce), Ruxandra en Kirk. Diny neemt geen blad voor de mond, al beweerd ze dat ze zich erbuiten wilt houden. Helaas is de humor bij vlagen erg flauw. Ook Linda de Mol laat af en toe zien dat ze beter kan presenteren dan acteren.

De speciale gastrollen van onder anderen Georgina Verbaan, Patty Brad en Goedele Liekens zijn aardig maar dragen niet echt iets extra’s bij. Al met al is de Familie Kruys een leuke afwisseling op de zondagavond. Even drie kwartier gewoon aardig vermaak en niet te ingewikkelde verhalen. Iedere aflevering heeft een duidelijk thema en een begin, midden en eind. Familie Kruys is absoluut geen hoogvlieger maar heerlijk om met je gezin te gaan kijken onder het genot van een kopje koffie.

De komedieserie is bij Videoland inmiddels afgerond maar bij RTL 4 zal de serie op 21 oktober 2018 zijn afgerond. En ik heb het donkerbruine vermoeden dat we de Familie Kruys zeker gaan terug zien volgend jaar. En van mij mag het. Een mooie zeven voor een prima vierde seizoen.
Volg Familie Kruys
Afl. 8
Afl. 8