7.5
Helgoned geeft "Falling Skies - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 8 Mei 2014.
0
0

Falling Skies - Seizoen 2

Terwijl het eerste seizoen nog wordt uitgezonden op de Nederlandse televisie, ligt seizoen twee al in de (web)winkels. De moderne manier van het volgen van televisieseries, zo hoef je niet meer steeds een week te wachten op de volgende aflevering. Falling Skies is de door Steven Spielberg geproduceerde sciencefiction serie van het kanaal TNT. In juni 2014 gaat daar al weer het vierde seizoen in première.

De aanval van de buitenaardse wezens is nu bijna een jaar geleden. Die buitenaardse wezens zijn er in een drietal verschillende vormen. Dat zijn de allereerst ‘Skitters’, grote agressieve spinachtige wezens met zes poten. Deze Skitters hebben ook de beschikking over robots (‘Mechs’) die de beschikking hebben over krachtige mitrailleurs. Tot slot zijn er de ‘Espheni’, ook wel viskoppen genoemd, waarschijnlijk vormen zij het brein achter de invasie van de aarde. Waarom ze precies op de aarde zijn is niet geheel duidelijk. Wat wel duidelijk is dat alle volwassenen worden vermoord en dat kinderen worden meegenomen. De kinderen worden vervolgens met nogal wat geweld voorzien van een harnas met behulp van ijzeren pinnen op hun rug. Door dit harnas volgen de kinderen de bevelen van de buitenaardse wezens op. Die wezens hebben nogal huisgehouden bleek in het eerste seizoen. Er zijn niet heel veel overlevenden op de wereld overgebleven: minder dan één tiende van de gehele populatie.

De serie draait om een groep Noord-Amerikaanse overlevenden. Zij staan onder leiding van Dan Weaver (Will Patton, The Agency), een gepensioneerde kapitein uit het Amerikaanse leger. Zijn rechterhand is Tom Mason (Noah Wyle, ER), een geschiedenisprofessor aan de universiteit van Boston. De groep noemt zichzelf ‘2nd Mass’, naar het tweede regiment van de Massachusetts dat in 1775 in opstand kwam tegen het Britse leger. In de groep bevinden zich onder andere Hal, Ben en Matt de drie zonen van Tom Mason, zijn vriendin Anne Glass een dokter en diverse jonge en oudere strijders waaronder ook nogal ruige vechtende types. Van die laatste categorie is John Pope met zijn motorbende de meest opvallende. John Pope is een vechtersbaas, die nogal wat moeite heeft om het gezag van kapitein Weaver te aanvaarden.

Het tweede seizoen start met het in sneltreinvaart oplossen van de cliffhanger van het eerste seizoen. Toen ging Tom Mason aan boord van een ruimteschip van de buitenaardse wezens. Hij werd door gemarteld, maar uiteindelijk wordt hij vrijgelaten. Na een kleine periode van wantrouwen van de groep, wordt Tom Mason redelijk snel weer geaccepteerd. Daarna gaat de groep, opgejaagd door verschillende types buitenaardsen, op zoek naar eten, brandstof, medicijnen en andere overlevenden.

In het begin van dit seizoen krijgt de groep informatie over een grote groep die in Charleston een nieuwe regering zou hebben opgezet. Deze reis naar Charleston is een belangrijk doel voor 2nd Mass dit seizoen. Daarbij zijn er, naast gevechten met bijvoorbeeld Skitters, strubbelingen binnen de groep, bijvoorbeeld met John Pope, maar ook met Ben Mason. Ben Mason is in het eerste seizoen gered uit de handen van de buitenaardse wezen. Hij heeft dan wel geen harnas meer, maar door de pinnen op zijn rug kunnen de wezens nog wel contact met hem maken. Ben heeft informatie over een aantal Skitters dat in opstand gekomen is. Maar is die informatie wel correct, of kunnen de buitenaardse wezens Ben nog steeds beïnvloeden?

Dit tweede seizoen vond ik sterker dan het eerste seizoen. Het tempo van de afleveringen is goed, er is een mooie mix van snelle actie en gevechten en meer persoonlijke interactie tussen de verschillende karakters. De speciale effecten zijn prima en het acteerwerk is in de meeste gevallen van goed niveau. Ik was niet echt onder de indruk van Maxim Knight die de jongste zoon Matt speelt. Hij won in 2012 wel de Young Artist Award voor zijn rol in Falling Skies, daaruit blijkt maar weer dat smaken verschillen. De scènes waarbij met de Skitters wordt gevochten zijn ook aardig spannend en er zijn genoeg andere enge wapens die ingezet worden om het aardse verzet te breken. Zo wordt in de tweede helft van het seizoen bijvoorbeeld een moorddadig soort vleesetende spinnen ingezet. Dit alles biedt genoeg spanning om de tien afleveringen in een mum van tijd te bekijken. Falling Skies is daarmee een sterke en spannende actieserie en een goed alternatief voor bijvoorbeeld het meer bloederige The Walking Dead.

De Nederlandse DVD heeft audiocommentaar bij drie van de tien afleveringen. Verder zijn er een aantal leuke korte documentaires. Er is een dertig minuten durend interview met een groot deel van de acteurs. Verder is er een flink aantal blikken achter de schermen en een toer op de set van de serie. Daarnaast is er een korte film over de Skitters van circa tien minuten. In september 2010 publiceerde Dark Horse Comics de eerste van een viertal digitale stripverhalen van de serie. Op de DVD is een geanimeerde trailer van het tweede seizoen van Dark Horse Comics te zien. Tot slot is er een korte vooruitblik op het derde seizoen opgenomen. Een prima uitgave van een goed tweede seizoen van Falling Skies.
Volg Falling Skies
Reborn
Reborn