Mandy Gelling-Potharst geeft "Falling Skies - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 14 september 2013.
0
0

Falling Skies - Seizoen 3

Battle them or become them, is de subtitel van Falling Skies seizoen drie.

Wat doe je als de aarde wordt aangevallen door buitenaardse wezens? Ik persoonlijk zou het niet weten, maar Stephen Spielberg en TNT weten dat wel. Terug vechten, en hard ook. Opnieuw een regering vormen, een president kiezen, opnieuw het land opbouwen en doorgaan. Eigenlijk vechten tot je erbij neervalt, letterlijk.

Zes maanden na de aankomst van de Volm (een buitenaards wezen) is Tom Mason de nieuwe president in Charlston en is Hal Mason verlamd vanaf zijn middel. Hebben Karen Nadler, de Skitters en Vissenkoppen hier iets mee te maken? Weaver is gepromoveerd naar kolonel en in Charlston heerst er relatieve rust en vrede. Mensen kunnen zich uitleven in PopeTown, door de bar die John Pope heeft geopend. Pope is daar zo’n beetje de ongekroonde burgemeester. Hierdoor blijft Pope toch een van de leukste en interessantste personages van Falling Skies. Ondanks deze veranderingen blijft deze drie-eenheid, Weaver, Mason, Pope standhouden. Deze personages zijn al vanaf het begin de ruggengraat van de serie. Weaver, de kapitein die nare en impopulaire maatregelen moet en kan nemen. Mason, de denktank, die oplossingen bedenkt en Weaver geestelijk gezond houdt. En dan Pope, het geweten, die rake dingen zegt die andere niet durven te zeggen.

Een nieuw personage in de vorm van de Volm, Cochise, die de mensheid wil helpen vechten tegen de Skitters, Mechs en Mega Mechs, zaait twijfel en verwarring over de Volms goede bedoelingen. En die verwarring slaat ook over op mij als kijker. Is Cochise werkelijk hun redder in nood? Of wordt hij hun ondergang? Pas in de allerlaatste aflevering, toepasselijk Brazil genoemd, komen we meer te weten over de Volm en hun bedoelingen. Uiteraard vechten de Volm en de mens niet alleen tegen de Skitters en Vissenkoppen. Door nauw samen te werken met het Skitter verzet hebben de Volm, Mason en de 2deMass een waardige medestander.

In seizoen drie van Falling Skies staat, net als in de andere twee seizoenen, het vernietigen van de Skitters en Vissenkoppen centraal. Maar voor een beetje romantiek is altijd tijd. Maggie en Hal, Tom en Anna, en zelfs Ben heeft een vriendin. Helaas kan ik daar bar weinig over zeggen, anders zou ik echt teveel verraden en dat wil ik absoluut niet. Falling Skies is een leuke serie met goede acteurs, zoals Noah Wyle (ER), die een zeer overtuigende Tom Mason speelt. Of een Will Patton (24) die een uitstekende ruwe bolster blanke pit neerzet. Beide acteurs tillen Falling Skies naar een hoger niveau. Daardoor vergeet je snel de enorme plotgaten die hier en daar vallen, want als kijker heb je soms het idee dat je een uitzending hebt gemist. De karakters passen goed bij elkaar en de acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld, de chemie is duidelijk aanwezig. De dialogen zijn gelukkig niet hoogdravend en daardoor ook prima te volgen voor kinderen vanaf twaalf jaar.

Zoals je kan verwachten van Spielberg is er met de computer gestuurde beelden niets mis. De buitenaardse wezens zien er levensecht uit. Ook de gevechten zijn mooi uitgewerkt. De platgeschoten steden en het desolate land zien er mooi en overtuigend uit. Al met al denk ik dat Falling Skies een prima serie is voor de sciencefiction liefhebbers onder ons. Maar Falling Skies is ook uitstekend te volgen voor kijkers die houden van een goeie actieserie met prima acteurs. Het is weer eens wat anders.

Zeven punten en op naar Vallende Luchten 4.
Volg Falling Skies
Reborn