6.5
Helgoned geeft "Falling Skies - Seizoen 5 (DVD)" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 22 Mei 2017.
2
0

Falling Skies - Seizoen 5 (DVD)

Falling Skies nadert dan nu eindelijk zijn ontknoping. In dit vijfde seizoen zal duidelijk worden of de overgebleven bevolking van de aarde de buitenlandse invasie te boven komt, of dat zij zich moet neerleggen bij de suprematie van de gluiperige Espheni. Deze Espheni (viskoppen) hebben de aarde bezet en ontvoeren en hersenspoelen de kinderen. De vraag waar deze wezens nu exact naar op zoek zijn, bleef echter onbeantwoord. De vaste kijkers hebben natuurlijk een mooi afgerond gelukkig einde van de serie in gedachten, maar dat lijkt toch al te voorspelbaar. Zonder iets van het slot te verklappen, vind ik dat de makers een interessante draai aan het verhaal hebben gegeven. Aan het einde van het vierde seizoen wist het verzet de buitenaardsen een belangrijke slag toe te brengen. Tegelijkertijd verdween hun leider Tom Mason (Noah Wyle, The Librarian) in een ruimteschip.

Falling Skies
© TNT

De serie draait om de verzetsgroep van het tweede regiment (Second Mass) dat naast professor Tom Mason ook uit zijn drie zonen Hal, Ben en Matt bestaat. Gedurende de strijd tegen de Espheni heeft Tom een nieuwe liefde gevonden in de persoon van dokter Anne Glass (Moon Bloodgood, Terminator: Salvation). De belangrijke rechterhand van Tom Mason is de ervaren kolonel Dan Weaver (Will Patton, The Agency). Zoals in elke groep zijn er ook hier leden die de beslissingen van Tom Mason niet altijd waarderen. Zo is er John Pope (Colin Cunningham, Blood Drive), een eigengereide fanatiekeling. De groep kan zijn vechtlust wel gebruiken, maar diverse keren trekt hij zijn eigen plan. Gedurende de seizoenen vecht het verzet tegen de Espheni, probeert het gezamenlijk op te trekken en iets van orde in de chaotische wereld te scheppen.

Falling Skies is een degelijke serie die gebouwd is op de goede speciale effecten. De verhalen in de eerste twee seizoenen waren het sterkste, maar in de loop der jaren is de opbouw van de verschillende afleveringen steeds meer op elkaar gaan lijken. Dat hoeft niet per se een slechte kwalificatie te zijn. Dit vijfde seizoen kent heel goede afleveringen. De eerste aflevering ‘Find Your Warrior’ is een mooie introductie, waarin Tom nieuwe bondgenoten vindt. Verder is er de vijfde aflevering ‘Non-essential Personnel’ waarin Tom Mason en John Pope weer eens prachtig botsen over de aanpak van de Espheni. In de tweede seizoenshelft zijn er minder afleveringen die met kop en schouders boven de rest uitsteken. Dat komt vooral doordat de bedreiging van de Espheni wat naar de achtergrond verdwijnt, maar ook doordat de rol van John Pope kleiner en kleiner wordt. In de seizoensfinale krijgen we dan eindelijk antwoord op de vraag waarom de Espheni naar de aarde zijn gekomen. Ik zag deze ontknoping in ieder geval in de loop van de serie niet aankomen.

Falling Skies
© TNT

Hoewel Steven Spielberg een dikke vinger in de pap heeft gehad is het geen klassieker, maar de serie is onderhoudend genoeg om te blijven kijken tot aan de ontknoping.

De Nederlandse kijkers kunnen de serie allang niet meer op televisie bekijken. Na twee seizoenen hield RTL 5 namelijk op met de uitzendingen. Gelukkig is de hele serie nu op DVD beschikbaar. De Nederlandse DVD-uitgave kent iets minder extra’s dan de vorige uitgaven. Er is een aantal korte filmpjes onder de titel Farewell to the Skies met zeven korte interviews met de belangrijkste acteurs waarin ze terugkijken op hun personage in de serie. Er is een nog kortere terugblik op de serie en een lange paneldiscussie van ongeveer vijftig minuten tijdens WonderCon uit 2015. De vier acteurs Drew Roy, Sarah Carter, Colin Cunningham en Doug Jones komen daar aan het woord. Een degelijke serie die ik vanaf het begin heb gevolgd. Hoewel Steven Spielberg een dikke vinger in de pap heeft gehad is het geen klassieker, maar de serie is onderhoudend genoeg om te blijven kijken tot aan de ontknoping.
Volg Falling Skies
Reborn
Reborn