6.5
Helgoned geeft "Falling Skies - Seizoen 4 (Blu-ray)" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 5 januari 2016.
0
0

Falling Skies - Seizoen 4 (Blu-ray)

Na een grote invasie op de aarde door een overmacht aan buitenaardse wezens vecht een aantal groepen mensen onverschrokken door. De buitenaardse aanvallers, de Espheni, maken onder andere gebruik van vechtrobots (de efficiënte ‘Mechs’ en ‘Supermechs’) en meer dierlijke aanvallers (de spinachtige en zeer agressieve ‘Skitters’). Aan het einde van het derde seizoen sloot Tom Mason (Noah Wyle, ER) een pact met een buitenaardse bondgenoot, Cochise van de Volm-stam. Samen brengen de partijen in de slotaflevering een zware slag toe aan de Espheni.

Hoewel we wel meer ontdekken over de motieven van de Espheni, wordt een aantal ontwikkelingen uit de afleveringen helemaal niet uitgediept. Daardoor lijkt het voor mij alsof er veel wordt uitgesteld tot het vijfde en laatste seizoen.

Maar het vierde seizoen van Falling Skies begint allesbehalve rustig. De Volm hebben andere bezigheden dan alleen de mensheid te redden van de Espheni. De troepenmacht van Tom Mason en kolonel Dan Weaver (Will Patton, The Agency) wordt opgeschrikt door een nieuw oorlogswapen van de Espheni. De groep wordt helemaal uiteengerukt, een deel wordt gevangengenomen en andere delen kunnen ontkomen en slaan op de vlucht. Het vierde seizoen staat daarmee in het teken van ontsnappings- en bevrijdingsacties en de zoektocht naar de verschillende overlevenden.

De buitenaardse Espheni zijn al enige tijd bezig om de jongere mensen om te vormen tot meegaande volgers. Dat hebben ze in vorige seizoenen gedaan door ze op gewelddadige wijze te voorzien van speciale harnassen. Dit seizoen passen ze weer enige nieuwe hardhandige en meer subtiele methoden toe. Het lijkt alsof ze daarmee een nieuw dodelijk middel tegen de mensen hebben ontwikkeld. Tom Mason heeft naast de zorgen over dit nieuwe wapen ook zorgen om zijn familie. Zijn zoon Matt is van hem gescheiden geraakt en er is ook het nodige aan de hand met Lexi, de dochter van hem en Anne Glass (Moon Bloodgood, Day Break). De groep komt ook nieuwe personen tegen. De belangrijkste daarvan is een fanatieke dame, Sara (Mira Sorvino, Stalker), waar de rebelse John Pope (Colin Cunningham, The Collector), benzine van probeert te stelen.

Falling Skies
© TNT

De actie is zoals altijd goed verzorgd in Falling Skies. De speciale effecten zijn prima en het acteerwerk is in de meeste gevallen van goed niveau. Het tempo van de afleveringen blijft goed, er is een mooie mix van snelle actie en gevechten en meer persoonlijke interactie tussen de verschillende karakters. Ik vond een deel van de dialogen, met name in de eerste afleveringen van het seizoen, wel erg belerend en uitleggerig over wat goed en wat kwaad is. Hoewel we wel meer ontdekken over de motieven van de Espheni, wordt een aantal ontwikkelingen uit de afleveringen helemaal niet uitgediept. Daardoor lijkt het voor mij alsof er veel wordt uitgesteld tot het vijfde en laatste seizoen. Ik vond het daarmee een redelijk seizoen van Falling Skies, maar niet zo sterk als bijvoorbeeld het tweede seizoen.

Een solide Blu-ray uitgave van een redelijk seizoen van Falling Skies.

De beeldkwaliteit en het geluid van de Nederlandse Blu-ray uitgave is prima. De twaalf afleveringen en de extra’s zijn op twee schijfjes uitgegeven. De extra’s zijn vrijwel gelijk aan de Amerikaanse uitgave, met uitzondering van de digitale versies van de afleveringen. De langste extra is een interactief gesprek met maker David Eick (de producent van de meest recente Battlestar Galactica serie) en de meerderheid van de hoofdrolspelers op de San Diego Comic-Con in 2014 van meer dan vijftig minuten. Daarin gaan ze in op dit vierde seizoen en beantwoorden ze vragen van Rich Sands van de Amerikaanse TV Guide en het publiek. Verder is er een blik op het personage Tom Mason. Ik vond dat een interessante korte documentaire van zo’n twintig minuten met leuke interviews en aardige details. Andere extra’s zijn korte inleidingen bij alle afleveringen (in totaal 23 minuten), zes zogenaamde minisodes (korte voorstukjes over een aantal personages) en acht ultrakorte interviews van elk een minuut met de hoofdrolspelers.
Volg Falling Skies
Reborn
Reborn