6
anonymous geeft "Faking It - Eerste aflevering " een 6.
Geschreven door anonymous op 27 april 2014.
0
0

Faking It - Eerste aflevering

De middelbare school is hard. Vooral hard voor degenen die er niet 'bijhoren'. Niemand wil een buitenbeentje zijn, want buitenbeentjes zijn outsiders en die staan buitenspel. In Faking It staan Amy en Karma ook buitenspel en zij hebben meerdere aanvallen opgezet om de muur van de verdediging te slechten, maar tot nu toe mocht het niet baten. En wat doe je dan? Blijf je jezelf of doe je een masker op en hoop je dat niemand daar doorheen prikt?

Dat is het gegeven van deze nieuwe serie van MTV. De serie gaat over twee tieners, Amy (Rita Volk, Major Crimes) en Karma (Katie Stevens, American Idol), die niemand ziet staan. De twee zijn hartsvriendinnen, zijn samen opgegroeid en onafscheidelijk. Door deze band worden de twee al gauw gezien als lesbiennes, wat zij niet zijn. Maar, deze namaak lesbiennes zijn door deze stempel meteen de nieuwe paradepaardjes en hun populariteit stijgt énorm. De twee besluiten het beste te maken van hun nieuwe status en gaan nu door het leven als lesbiennes.

Daarvoor moeten de twee zich wel anders voordoen dan zij zijn, of... Of, het is teruggaan naar hun nietszeggende leventje. Als tiener is er waarschijnlijk niks ergers dan dat. Anoniem en geruisloos door het leven gaan in wat de leukste tijd van je leven moet zijn. De keuze van Amy en Karma is daarom zo vreemd nog niet. Zorgwekkender is dat je een andere identiteit moet aannemen om er bij te horen en je anders moet voordoen dan je bent.

Er zijn al veel films en series gemaakt over dit gegeven en de schoolsetting is er een die altijd zal werken, omdat het altijd actueel is, en blijft. Sommigen van ons waren die tieners: de populaire, de niet zo populaire óf de buitenbeentjes. En velen van ons hebben, of krijgen, kinderen die ook die tijd zullen meemaken. Daarom is het altijd interessant om te zien welke draai aan dit concept wordt gegeven.

Faking It laat wat dat betreft niks nieuws zien, maar de twee hoofdrolspelers zijn zeker niet verkeerd. Vooral Katie Stevens is innemend als Karma, die haar nieuwe populariteit gebruikt om de jongen waar zij verliefd op is aan de haak te slaan. De rest daaromheen is vrij formulematig, leunt wat te veel op stereotypen en voelt wat overbekend aan. Zodoende doet Faking It niets wat de serie onderscheid van soortgelijke series.

De humor is in deze pilot ook ver te zoeken en er wordt vrij veel geleund op de nodige clichés. En toch is er nog het nodige te halen uit het materiaal. Uit de kast komen op de middelbare school, of überhaupt uit de kast komen, zal voor velen verschrikkelijk moeilijk zijn. Dit is een interessant thema om te bespreken en het biedt genoeg materiaal om er boeiende verhalen over te vertellen. Dat kan met een komische inslag of meer leunend op drama.

Het eerste seizoen telt ook maar acht afleveringen en deze pilot trok meer dan een miljoen kijkers. Een bevredigend begin voor een serie die zeker de doelgroep waar het op richt zal aanspreken. Als Faking It net wat meer een balans tussen drama en komedie vindt, wat minder formulematig wordt en een iets frissere insteek weet te geven aan dit thema in de resterende zeven afleveringen, kan de serie weleens ook écht interessant worden voor een breder publiek.
Volg Faking It
Up in Flames
Up in Flames