Peter Rotthier geeft "Fair Trade - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 11 februari 2021.
6
0

Fair Trade - Seizoen 1

Een keiharde actiereeks van de makers van Matroesjka's waarin corrupte flikken de dienst uitmaken en merken dat ze steeds dieper wegzakken in het misdaadmoeras.

Vijftien jaar geleden kwam Marc Punt op de proppen met de spraakmakende serie Matroesjka's, waarin vrouwenhandel de centrale as was van het verhaal. Punt is nu terug met Fair Trade en dat hebben we geweten. Net als zijn voorganger duikt Fair Trade opnieuw de georganiseerde misdaad in. Deze keer staan echter niet de misdadigers centraal, maar de agenten die die misdaad zouden moeten bestrijden.

Van Den Begin weet als geen ander onderhuids in een rol te kruipen zodat de geloofwaardigheid er van afspat. Serieliefhebbers van Hollands Hoop zullen ook daar gemerkt hebben dat de man zodra hij het scherm vult, de rest in de schaduw zet.

De hoofdrollen zijn in deze serie opgeëist door Kevin Janssens (Vermist) als Walter en Ella-June Henrard (Ella) als Robin. Het duo zit onder de knoet van Patrick Paternoster (Peter Van Den Begin, Hollands Hoop), de godfather van de Antwerpse maffia, dankzij geld dat ze van hem toegestopt krijgen. Vooral Walter laat zich gaan in een liederlijk leven waarin drugs en vrouwen de hoofdrol spelen.

Wanneer een tegenstander van Paternoster vrijgelaten wordt, gaan de poppen aan het dansen. Walter en Robin moeten alle zeilen bijzetten om niet de dupe te worden van de machtsstrijd die ontstaat tussen de twee rivalen. Daarbij worden ze ook nog eens tegengewerkt door hun collega Frank Slaets (Axel Daeseleire, Penoza). Slaets komt over als een degelijke flik die op het juiste pad zit, maar is dat wel waar? Langzaam maar zeker wordt het duidelijk dat Slaets zijn eigen agenda heeft en dat hij als het moet, om die uit te voeren, ook over lijken gaat.

Net als bij Matroesjka's trek Marc Punt een blik met Vlaamse topacteurs open om Fair Trade te bevolken. Wie zijn vorige reeks gezien heeft, zal ook merken dat een aantal acteurs opnieuw opduiken in gelijkaardige rollen. Janssens, Henrard, Daeseleire en nog enkele anderen spelen de pannen van het dak. Toch weet Van Den Begin elke keer als hij in de serie opduikt de aandacht naar zich toe te trekken. Van Den Begin weet als geen ander onderhuids in een rol te kruipen zodat de geloofwaardigheid er van afspat. Serieliefhebbers van Hollands Hoop zullen ook daar gemerkt hebben dat de man zodra hij het scherm vult, de rest in de schaduw zet.

Ook de kenmerkende ingrediënten als keiharde actie, gratuit geweld en seks die we kennen van Punt uit Matroesjka's, worden veelvuldig gebruikt in Fair Trade. Voeg daarbij een goed verhaal over de diepere kijk op het leven van de twee corrupte agenten, die in hun hart opnieuw echte flikken willen worden. Die door de op punt staande gangsteroorlog en de tegenwerking uit eigen rangen bijna geen kant meer op kunnen en genoodzaakt worden om de gangsterbaas van de nodige info te voorzien om zichzelf te beschermen. De conclusie is dat Punt een zeer goede serie heeft afgeleverd.
Volg Fair Trade
Aflevering 6
Aflevering 6