7
anonymous geeft "Eyewitness (US) - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 22 januari 2017.
0
0

Eyewitness (US) - Eerste aflevering

Laat me je voorstellen aan Philip Shea (Tyler Young) en Lukas Waldenbeck (James Paxton). Twee homoseksuele tieners die onbedoeld betrokken raken bij een schietpartij, terwijl ze voor de eerste keer een intiem moment deelden. Wanneer ze samen in bed liggen in een verlaten hutje, komt er plots een auto aanrijden en duiken ze onder het bed en in de kast. Na de schietsessie weten ze ternauwernood weg te komen uit het hutje met lijken en komen ze voor een dilemma te staan. Lukas wil hun ‘relatie’ geheim houden en dus mag niemand weten dat zij in dat hutje aanwezig waren, maar ze moeten wel rekening houden met de overlevende schutter. Deze man zag Philip in het hutje en zal dus terugkomen voor hem.

De plotselinge verstoring door een paar gewapende lui zal de jongens geen goed doen. Ze vertellen er niks over en Lukas wil zelfs niet meer met Philip gezien worden, met ruzie tot gevolg. Het incident kon Philip er eigenlijk niet bij hebben. Zijn moeder is verslaafd en hij woont inmiddels een paar maanden bij zijn adoptieouders. Zij zorgen goed voor hem, maar hij voelt zich niet thuis. Het liefst zou hij weer bij zijn echte moeder gaan wonen. De adoptiemoeder van Philip, Helen (Julianne Nicholson, The Red Road), is de sheriff in het stadje Tivoli. Voor haar is het de eerste grote case sinds 2007. Wat er in 2007 gebeurd is blijft nog onbekend. Het is echter nog maar de vraag hoeveel ze van de case mag onderzoeken, aangezien de FBI de zaak lijkt over te nemen.

Goede muziek en details, maar niet overtuigend

In de aflevering worden dus al meteen de verschillende verhaallijnen zichtbaar en is het dilemma van Lukas en Philip duidelijk naar voren gekomen. Eyewitness wordt ondersteund door goede muziek en er is goed over details nagedacht. Al met al goede ingrediënten voor een goed verhaal. Toch heeft de eerste aflevering me niet helemaal overtuigd. Het acteerwerk is niet altijd goed en de aflevering blijft erg oppervlakkig. Er zit weinig verrassing in en de sfeer is niet uitdagend. Ik vraag me bij series vaak af: waar gaat dit heen? Bij deze serie is dat denk ik behoorlijk goed te beantwoorden.

Ze kijken niet naar de lange termijn en denken alleen aan hun eigen belang

De thema’s die de serie aansnijdt zijn wel interessant (homoseksualiteit onder jongeren en getuige zijn van een schietpartij). Ze worden beide gecombineerd en dat levert een interessante mix op. Wat zou jij doen in zo’n situatie? En daarnaast: is het vol te houden? De gebeurtenis heeft een enorme impact op de jongens en ik kan me niet voorstellen dat ze dit voor altijd geheim kunnen houden. Ze kijken niet naar de lange termijn en denken alleen aan hun eigen belang. In deze tijd vinden mensen het namelijk heel belangrijk wat anderen van hun vinden.

Al met al is het een interessant verhaal, maar er moet in de volgende afleveringen wel verbetering te zien zijn. Tot nu toe onderscheidt Eyewitness zich niet ten opzichte van andere series. Het moet niet te voorspelbaar zijn en de aandacht van de kijker moet beter vastgehouden worden door overtuigender acteerwerk en een spannendere sfeer.
Volg Eyewitness (US)
Mother's Day
Mother's Day