7.5
Wichita van Rijkom geeft "Extant - Seizoen 2 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 7 Mei 2017.
0
0

Extant - Seizoen 2 (DVD)

De serie Extant met Steven Spielberg als uitvoerend producent was de afgelopen jaren in Nederland op Net5 te zien. Seizoen één keek ik via die zender, maar seizoen twee is destijds helaas aan mij voorbij gegaan. Pas geleden kreeg ik alsnog de kans om het tweede seizoen te bekijken en wel via de DVD box. De box is wat schaars als het gaat om extra’s. Wat korte interviews over het verhaal, enkele karakters en één specifieke aflevering vormen, samen met enkele niet uitgezonden scenes en de blooper video, eigenlijk alle extra’s op de DVD. Wat mij wel opviel was dat de sets er erg groots en luxueus uitzagen. Het was bij de backstage-beelden gelijk goed te zien dat hier veel tijd en geld aan is besteed om het verhaal zo overtuigend mogelijk neer te zetten. Maar hoe zit het nu eigenlijk met dat verhaal zelf?

De overtuiging waarmee Pierce Gagnon speelt is bewonderenswaardig, wat een talent en dat al op deze leeftijd!

Seizoen twee gaat verder waar seizoen één eindigde, met hier en daar wat tijdsprongen die niet echt noemenswaardig zijn. Al gauw blijkt dat er heel wat is veranderd in het leven van Molly Woods (Halle Berry) sinds ze Ethan (Pierce Gagnon, One Tree Hill) en haar hybride zoon ‘verloor’. Ook haar relatie met man John (Goran Visnijc, ER) ging sindsdien niet over rozen en wanneer haar hybride zoon (Henderson Wade), die inmiddels Ahdu heet, weer ten tonele verschijnt wordt duidelijk dat de dreiging van deze nieuwe levensvorm nog lang niet is verdwenen. Wat willen deze aliens nu eigenlijk van de mensheid en wat voor een bedreiging vormen zij? Aan Tobias ‘Toby’ Shepherd (David Morrissey, The Walking Dead), een nieuw karakter en oude vriend van Molly, de taak om als hoofd van de GSC (Global Security Commission) deze dreiging te beoordelen. Hij is in vele opzichten de tegenpool van een andere nieuwkomer en tevens hoofdrolspeler, politieagent JD Richter (Jeffrey Dean Morgan, The Walking Dead), een ruige man die niet zoveel op heeft met alle nieuwe technologieën en uiteindelijk samen met Molly de sleutel zal zijn tot de oplossing van dit nieuwe vraagstuk.

Iets wat mij gelijk opviel was de manier waarop oud-castleden uit het verhaal werden geschreven. Naar mijn idee had dit wel wat chiquer gekund en voelde het erg alsof de schrijvers zo snel mogelijk losse eindjes aan elkaar wilden knopen. Toch jammer want ik denk dat sommige verhalen best nog wel door hadden kunnen gaan dit seizoen. Al moet ik wel zeggen dat de makers het goed hebben opgelost met de introductie van sterke nieuwe karakters die hun voorgangers snel doen vergeten. Dit seizoen zien we een hele andere kant van Molly, ze is een stuk duisterder en op sommige momenten zelfs labiel te noemen. Dat komt het verhaal veelal ten goede, maar zorgde soms ook wel voor irritaties bij mij. Over de acteerprestaties van Halle Berry heb ik echter geen negatief woord te zeggen, op dat gebied heeft zij zich in het verleden en ook nu weer dubbel en dwars bewezen. Wel wil ik in het bijzonder Pierce Gagnon nog even benoemen, de Humanich zoon van Molly. Want jeetje zeg, wat is deze jongen, van nog geen tien jaar ten tijden van de opnames, geweldig goed! De overtuiging waarmee hij speelt is bewonderenswaardig; wat een talent en dat al op deze leeftijd!

Extant
© CBS

Julie Gelineau (Grace Gummer, Mr. Robot) neemt dit seizoen al gauw het stokje over van John Woods als nieuwe baas van de Humanichs afdeling. Ze krijgt hiermee de leiding over het militair inzetten van deze robots. Hieruit ontstaat Lucy (Kiersey Clemons), een nieuwe Humanich die als de oudere zus van Ethan moeite heeft een balans te vinden tussen goed en kwaad. Charlie (Tyler Hilton, One Tree Hill) werkt nog altijd nauw samen met Julie en speelt inmiddels een nog grotere rol in het leven van haar en Ethan. In dit tweede seizoen staan drie levensvormen centraal, de Humanichs, de hybriden (aliens) en de mensheid (homo sapiens). Allemaal willen zij iets anders voor hun toekomst en allemaal weten ze op den duur één ding zeker, vredig samenleven is geen optie en de één zal de ander op den duur dus kapot moeten maken om te kunnen overleven. Molly zal hierin een keus moeten maken, een inwendige strijd die het hele seizoen voortduurt.

Extant geeft een mooi kijkje in een fictieve toekomst met heel wat mysterie en drama om de kijker urenlang geboeid te houden.

Ik zou pagina’s vol kunnen schrijven over Extant, er gebeurt zoveel. En ondanks dat de seizoenen maar uit dertien afleveringen bestaan voelt het aan het eind alsof je er het dubbele op hebt zitten. Wel vond ik bepaalde twists en gebeurtenissen wel erg ongeloofwaardig dit seizoen. Met name de snelheid waarin karakters van mening veranderen en voorvallen als waarheid worden aangenomen had ik af en toe wat moeite mee. Een ander irritatiepuntje was de Nederlandse ondertiteling, waarin o.a. de naam TAALR consequent geschreven werd als Taylor. De manier waarop de toekomstige technologie in het verhaal is verwerkt en de cast het verhaal vertelt zijn daarentegen wel weer zeer sterk. Op het acteerwerk en esthetische deel van Extant valt dan ook nauwelijks iets aan te merken. Het seizoen kent een echt einde, hoewel er wel wat verhaallijnen open zijn gelaten. Een vervolg zal er echter niet komen, want in 2015 werd al besloten dat het bij twee seizoenen zal blijven. Desalniettemin heb ik genoten van Extant en raad ik sci-fi liefhebbers dan ook zeker aan deze serie eens te bekijken. Extant geeft een mooi kijkje in een fictieve toekomst met heel wat mysterie en drama om de kijker urenlang geboeid te houden.

Extant
© CBS
Volg Extant