8
Wichita van Rijkom geeft "Expeditie Robinson: NL vs BE - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 26 januari 2020.
2
0

Expeditie Robinson: NL vs BE - Eerste aflevering

Al twintig jaar lang is Expeditie Robinson een fenomeen in ons land, van seizoenen met enkel onbekende Nederlanders en seizoenen enkel met bekende Nederlanders tot mixen hiervan. Allerlei variaties hebben ondertussen de revue gepasseerd. Deze winter keert het programma terug naar zijn roots. Tijdens Expeditie Robinson: NL vs BE strijden acht onbekende Nederlanders en acht onbekende Vlaamse Belgen tegen elkaar voor de titel Robinson. Bijzonder ditmaal is dat het programma in Nederland alleen via Videoland te zien is. Hier is een hoop om te doen geweest, helemaal vanwege de populariteit van Expeditie Robinson op dit moment. Maar tot dusverre houdt RTL voet bij stuk en kunnen alleen kijkers van Videoland genieten van dit nieuwe seizoen. Op donderdag 23 januari was de eerste aflevering te zien en vanaf nu worden deze wekelijks aangevuld.

Wat erg opvalt is de houding waarmee de teams het programma in gaan.

Vanwege de samenwerking van Nederland en België voor deze productie is er ditmaal gekozen voor één Nederlandse en één Belgische presentator. Voor Nederland neemt het net nieuw aangenomen RTL gezicht Geraldine Kemper de honneurs waar. Voor België is het Bartel van Riet die deze taak op zich neemt. Samen staan zij de kandidaten bij tijdens proeven en de eilandraad en zorgen zij voor de lijm die het programma samenbrengt.

In interviews van tevoren zeiden de presentatoren al dat dit seizoen heftiger en zwaarder zou worden dan de normale editie. Hierover bleek niks gelogen na het zien van de eerste beelden. Ingegraven in het zand met alleen hun hoofden nog hierboven ging de eerste proef van start. Met krabben, zandvlooien en de brandende zon om hen heen moesten de kandidaten vanaf de allereerste minuut afzien.

Wat erg opvalt is de houding waarmee de teams het programma in gaan. Pas daar aangekomen komen ze er achter dat het een strijd van landen zal worden en met name de Belgen lijken hierop nogal heftig te reageren. De stereotypes en verwijten vliegen je om de oren na het wisselen van de eerste blikken. België is klaar voor de strijd en lijkt volledig gefocust van start te gaan. De Nederlanders ogen in eerste instantie een stuk milder. Zij kletsen er een eind op los, beginnen gelijk met een praktisch plan en begroeten de Belgen met open armen. Of deze verschillen uiteindelijk nog groter zullen worden weet ik niet. Maar zo tijdens de eerste aflevering viel het wel heel erg op.

Ik was aangenaam verrast door de start van Expeditie Robinson: NL vs BE.

De kandidaten komen aan op het Filipijnse eiland Himbuyan waar ze een kist vol hulpmiddelen vinden. Er worden groepjes gevormd om op onderzoek uit te gaan, plannen gemaakt om een basiskamp te maken en gesocialiseerd onderling. Met een mooi eiland en voldoende eten om hen heen lijkt het allemaal te mooi om waar te zijn. Dit blijkt ook het geval als na enkele minuten de eerste brief wordt gevonden. Het spel is begonnen en niemand is meer veilig.

Uiteindelijk zullen de kandidaten het 32 dagen moeten volhouden. Tevens zal de finale uit één Belg en één Nederlander bestaan dus blijft er sowieso van beide landen iemand over. De kandidaten beschikken duidelijk over de kwaliteiten die nodig zijn om Robinson te worden. Sportief, sociaal, manipulerend en strategisch, het lijkt een goede mix van karaktereigenschappen te zijn om aan dit programma mee te doen. Toch is dit alles geen garantie op de winst, want als we iets hebben geleerd van eerdere seizoenen dan is het wel dat de eilandraad vol verrassingen zit.

Ik was aangenaam verrast door de start van Expeditie Robinson: NL vs BE. Hoewel ik fan ben van het programma vond ik dit nieuwe seizoen een beetje dicht op de vorige versie zitten. Ik was bang voor herhaling en betwijfelde of onbekende Nederlanders mijn aandacht konden vasthouden. Al deze zorgen bleken voor niks want met een ijzersterke eerste aflevering zat ik aan de buis gekluisterd. Er gebeurde gelijk al meer dan genoeg om bepaalde personen de winst niet te gunnen en anderen juist een lange expeditie toe te wensen. Maar ook de presentatoren deden het prima. Ik ben erg benieuwd naar wat de rest van dit seizoen zal brengen. De start belooft in ieder geval alvast veel goeds en de voorstukjes van wat er nog komen gaat zien er veelbelovend uit. Van mij krijgt deze eerste aflevering dan ook een mooie acht als eindcijfer.
Volg Expeditie Robinson: NL vs BE
Aflevering 15: Finale
Aflevering 15: Finale