7
Bartwin v/d Pols geeft "Exile - Complete serie" een 7.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 28 augustus 2015.
0
0

Exile - Complete serie

Na 19 jaar keert Tom Ronstadt (John Simm, Prey, Life on Mars) een illusie armer terug naar zijn ouderlijke woonplaats. Hij is ontslagen, heeft diverse verslavingen en kan geen relatie houden. Thuis treft hij zijn zus Nancy aan (Olivia Colman, Broadchurch) die voor hun vader zorgt.

Exile is een BBC mini serie waarin een spannend verhaal rondom een verborgen schandaal en een menselijk drama rondom een heftige ziekte centraal staat.

Hun vader Samuel Ronstadt (Jim Broadbent, London Spy) lijdt aan Alzheimer en is door de ziekte vaak moeilijk te begrijpen en het is lastig voor hem te zorgen. Totdat hij midden in één van zijn buien een hint geeft van een groot schandaal. Iets waar hij destijds als gevreesd onderzoeksjournalist al jaren aan had gewerkt. Iets waar hij uiteindelijk aan onderdoor is gegaan…

Exile is een BBC mini serie met drie afleveringen van elk een uur waarin een spannend verhaal rondom een verborgen schandaal en een menselijk drama rondom een heftige ziekte centraal staat. Door de afleveringen heen wordt er steeds meer prijs gegeven van de achtergrond van deze verhaallijnen. Tom Ronstadt is namelijk niet zonder reden weggegaan richting London, en dit incident ligt als ondergrond onder de moeilijke relatie tussen vader Samuel en zoon Tom. Zus Nancy heeft de afgelopen 19 jaar de zorg over pa gehad en heeft dus ook nog wat irritaties en dan zijn er nog die momenten van helderheid van pa waarin hij ineens blijk geeft van een verborgen schandaal. Iets wat direct impact zal hebben op het leven van Tom Ronstadt zelf.

Zoals wel vaker bij Britse mini series zit het op het gebied van karakterontwikkeling en acteerprestaties wel goed. John Simm zet een indringende rol neer als zoon met een missie, en OIivia Colman zorgt voor het nodige realisme als zus die het zat is om voor papa te zorgen. Jim Broadbent geeft een blik in het leven van iemand die aan Alzheimer leidt en doet dit op een afgewogen wijze.

Het verhaal blijft intrigerend genoeg, je wil graag weten hoe het nu echt in elkaar zit, maar er zit te weinig vaart in de ontwikkelingen

Naast deze acteerprestaties staat dan de verhaallijn waaruit de intrige en spanning moet komen. En dat is in deze serie net wat minder. Het verhaal blijft intrigerend genoeg, je wilt graag weten hoe het nu echt in elkaar zit, maar er zit te weinig vaart in de ontwikkelingen. En dan gaan andere zaken je opvallen. Tom Ronstadt legt het bijvoorbeeld aan met een dame in het dorp, die de vrouw van zijn beste jeugdvriend blijkt te zijn. Toch wordt dit allemaal snel rechtgestreken en zelfs goedgekeurd, wat vrij ongeloofwaardig overkomt. Ook overwint Tom met schijnbaar gemak allerlei verslavingen en kan hij ook simpel wat mensen achterhalen door even rond te bellen.

Maar dat zijn kleine minpuntjes in een verder prima serie. Langzaam komt Tom Ronstadt achter een groot en heftig schandaal, iets wat leidt tot de hoogste regionen van het plaatselijk bestuur. Er blijken maandelijkse afbetalingen te zijn aan Samuel Ronstadt, zijn beste jeugdvriend speelt een rol en wie is toch die Metzler waar zijn vader het telkens over heeft…
Kortom, er is genoeg kwaliteit in deze serie om geboeid te blijven kijken maar er is net onvoldoende vaart in deze serie om van een echte topper te spreken.
Volg Exile
Episode 3