7.5
Helgoned geeft "Everything Sucks! - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 13 april 2018.
0
0

Everything Sucks! - Seizoen 1

Een serie die zich afspeelt in de plaats Boring, Oregon en Everything Sucks! heet, dat is pas een mooie start voor een recensie. Half februari stelde Netflix alle tien afleveringen (elk een half uur in lengte) van het eerste seizoen beschikbaar. De serie speelt zich af op de Amerikaanse Boring High School in het jaar 1996. Toen had de jeugd nog geen mobieltjes, maar genoten ze van muziek op hun discman en ruilden onderling videobanden. Luke O’Neil (Jahi Di’Allo Winston, Feed the Beast) is een zoon van een alleenstaande moeder en zit in de eerste klas (ninth grade) van de middelbare school.

Everything Sucks!

Luke wordt verliefd op de dochter van de rector, Kate Messner (Peyton Kennedy). Kate valt echter meer op meisjes, maar dat houdt ze graag nog verborgen voor haar omgeving. Dus als Luke haar op een originele manier om verkering vraagt, stemt ze daar mee in. De vader van Luke heeft het gezin verlaten toen Luke nog een kleine jongen was. Zijn moeder heeft een baan als stewardess en probeert het dagelijkse leven goed op de rit te krijgen. Ken Messner, de uiterst sympathieke en betrokken vader van Kate, is weduwnaar. Kate en Luke komen er langzaam achter dat hun alleenstaande ouders elkaar ook aardig vinden. Dan wordt het ook duidelijk dat hun ouders (nog steeds) met vergelijkbare gevoelens worstelen als hun kinderen.

Luke en Kate zitten samen met de wereldvreemde Tyler (Quinn Liebling) en de serieuze, maar onhandige McQuaid (Rio Mangini) in een audiovisuele club. Zij maken eigen videoclips op bestaande hits en bedenken zelf filmpjes. Luke en Kate ruïneren echter per ongeluk het decor en de oefenruimte van de rivaliserende dramaclub van de school. Beide clubs staan vanaf dat moment op voet van oorlog met elkaar. De belangrijkste figuren van deze dramaclub zijn de leider Oliver (gespeeld door Elijah Stevenson) en zijn vriendin Emaline (Sydney Sweeney).

Everything Sucks!

Everything Sucks is een ode aan de jaren negentig, een high school drama en een serie over opgroeien en volwassen worden. De aankleding van de serie is heerlijk jaren negentig. Grote televisietoestellen, cassettebandjes, magnetrons en stoere fietsen. Meisjes kleden zich als Gwen Stefani en jongens moeten er stoer uitzien. Er is muziek van Ace of Base, Nirvana, Oasis, Alanis Morissette en Tori Amos. De serie geeft een fraaie blik op de worsteling van de leerlingen met hun thuissituatie, de druk van school en hun gevoelens en liefdesleven. Die worsteling is universeel, alle personages van de serie maken uiteindelijk hetzelfde mee, net als de kijkers van de serie op Netflix wereldwijd.

Het acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers Winston en Kennedy is erg goed. Beiden zijn geloofwaardig, ook omdat ze echt zo jong lijken als de personages die ze spelen. Vooral Peyton Kennedy is erg goed in haar rol. De vertwijfeling en worsteling met haar gevoelens is letterlijk op haar gezicht af te lezen in de belangrijkste scènes van de serie. De interactie tussen Kate en Luke is ook vanaf het begin goed getroffen. Beiden zoeken naar zichzelf in de liefde en worstelen met het verlies van een ouder. De overige personages zijn gelukkig niet één-dimensionaal, de leden van de dramaclub kennen dezelfde strubbelingen als de andere leerlingen.

Natuurlijk is er ook het nodige op te merken aan de serie. De dialogen zijn soms wat gekunsteld, zodat de jonge acteurs soms tenenkrommende gesprekken hebben. Sommige bijrollen blijven vaag en onderbelicht en er zijn enkele verhaallijnen die wel erg dramatisch overtrokken zijn. Maar de sfeer van de serie is erg prettig en de tien afleveringen vliegen voorbij. Dit is echt een serie die je in één lange avond meteen uit kunt zien. In elke aflevering zitten wel een paar situaties die je als volwassene zelf ook hebt meegemaakt. Ondanks de duidelijke Amerikaanse stempel, voelt de serie vertrouwd en plezierig.

Everything Sucks! is zeker niet perfect, maar ik vind de serie wel een aanrader en het kan niet anders dan dat er een tweede seizoen gaat komen.

Everything Sucks! is zeker niet perfect, maar ik vind de serie wel een aanrader en het kan niet anders dan dat er een tweede seizoen gaat komen. Ten eerste omdat de serie wat toevoegt aan het televisielandschap. Ik vond het mooi dat deze serie een positieve sfeer uitstraalt. Door de positieve houding van rector Messner zijn er leerlingen die uiteindelijk opbloeien, en ook na tegenslagen kan het leven je heel veel moois bieden. En ten tweede omdat de tiende en laatste aflevering echt om een vervolg schreeuwt. Helaas werd er op zaterdag 7 april bekend gemaakt dat er geen tweede seizoen gaat komen.
Volg Everything Sucks!
We Were Merely Freshmen
We Were Merely Freshmen