Nienke de Boode geeft "Even tot Hier - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Nienke de Boode op 23 april 2020.
2
0

Even tot Hier - Seizoen 2

De nieuwe show van Van der Laan & Woe, een cabaretduo bekend van onder andere De Kwis, begint op 25 april met haar nieuwe seizoen. Tijd om dus even terug te kijken op het vorige.

In Even Tot Hier proberen Van der Laan en Woe zich een voorstelling van de week te maken. Letterlijk, zoals ze dat zelf noemen. Ze pakken namelijk een hot topic uit de afgelopen week en maken daar dan een musical van. Bijvoorbeeld: “Disney meer van deze tijd”, over de stereotype rol van Disneyprincessen in Disneyfilms. Dan worden op verschillende Disney-liedjes nieuwe teksten geschreven die iets te maken hebben met het thema, en krijgen we elke week een heuze musical. Het doel van de show is om een goed stukje cabaret neer te zetten over dit onderwerp.

Maar de musical gaat niet aan een stuk door. Regelmatig wordt de musical even stopgezet met de woorden “even tot hier”. Dan komt de behandeling van een ander stukje nieuws. Er wordt iets verteld en af en toe wordt er iets gevraagd aan het publiek. Die hebben allemaal een kastje waarmee ze een van de meerkeuzeantwoorden kunnen kiezen. Tussendoor komen nog wat vaste onderdelen, zoals het hele ingewikkelde onderwerp dat in een liedje van een minuut wordt uitgelegd, of de Nederlandse zanger die een liedje komt zingen. Daarnaast vragen ze elke week drie gasten die iets komen uitleggen wat in de actualiteit is geweest. Bijvoorbeeld een juffrouw die de moraal achter een staking probeert uit te leggen. Of de hoofdpiet van Sinterklaas.

Al met al hebben ze een hele leuke show weten op te zetten. De liedjes en teksten zijn altijd weer knap gevonden, helemaal als je bedenkt dat ze die heel snel moeten maken; het gaat immers allemaal over wat nu in de wereld gebeurt. Ze worden in het opvoeren van de musical ondersteund door een vakkundig koor/acteursgroep, die er ook erg veel plezier in lijken te hebben. En dat voegt denk ik ook wel wat toe: de lol die iedereen lijkt te hebben met het maken hiervan.

De humor is over het algemeen on point. Natuurlijk zit er af een toe een minder grapje in, maar dat hoort er denk ik ook bij. Als ik iets mocht veranderen zou ik zelf wel minder humor doen die op hele specifieke personen gericht is. Het voelt voor mij toch nog wel een beetje goedkoop. Maarja, je kan niet alles hebben.

Even tot Hier
© BNNVARA

Verder hangt de kwaliteit van een aflevering erg af van het gekozen thema van de week. De musical bestrijkt toch een groot deel van de aflevering en niet elke week heeft nu eenmaal musicalwaardig nieuws te bieden. Sommige musicals voelen daarom een beetje geforceerd. Dan zou het toch beter zijn om meerdere kleine musicals te doen dan één grote.

Daarnaast voegt het wekelijkse optreden van een willekeurige Nederlandse artiest voor mij niks toe en zit ik eigenlijk vaak te wachten tot dat eindelijk voorbij is of ik skip het zelfs (voordeel van online kijken). Ik ken de artiesten niet, misschien wel omdat ik wat te jong ben daarvoor.

Maar de minpunten daargelaten: het is een erg sterke show die zeker het kijken waard is. Het kan misschien wel niet tippen aan De Kwis (voor mij), maar die vergelijking is ook niet helemaal eerlijk, want ze wilden juist ook iets anders doen dan De Kwis en dat is wel gelukt. Het is in elk geval een aanrader en ik zal het nieuwe seizoen dat start op 25 april in elk geval wel weer gaan kijken. Ze hebben al aangegeven de nodige aanpassingen te maken vanwege corona, dus ik ben heel benieuwd naar wat ze ervan maken.

PS. Om een goede indruk te geven heb ik een van de liedjes hieronder toegevoegd in plaats van een trailer.
Volg Even tot Hier
Aflevering 7