9.5
Peter Rotthier geeft "Euphoria - Eerste aflevering" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 22 juni 2019.
4
1

Euphoria - Eerste aflevering

Dat HBO geen aarzeling heeft om zwaarmoedige onderwerpen aan te snijden in zijn televisie series weten we al langer. Ook in Euphoria wordt een pad betreden dat niet evident is om zo maar de huiskamers in te jagen. Centraal in deze serie staat Lexi Howard (Maude Apatow, Girls), een probleemkind dat al tijdens haar jeugd in een instelling terecht komt. Als puber komt ze zelfs al terecht in een afkickkliniek. Het gegeven van haar geboorte tot en met haar ontslag uit de kliniek vormen de inleiding van deze serie over jongeren en hoe ze omgaan met drugs, seks en geweld.

Lexi mag dan ‘clean’ zijn, lang duurt het niet alvorens ze vervalt in haar oude gewoonten. Het verhaal wordt hier ook verteld vanuit het standpunt van Lexi zelf. Zo ontstaat er ruimte om ook andere personages in de picture te plaatsen waardoor de makers weer andere maatschappelijke problemen die eigen kunnen zijn aan de opgroeiende jeugd in beeld gebracht kunnen worden.

[image-125583]

Wie een serie maakt voor HBO weet ook dat de zender nauwelijks restricties oplegt, zodat je in een serie als Euphoria de rauwe realiteit kan brengen zonder de gebeurtenissen te verbloemen met suggestie. Dat zorgt er dan ook wel voor dat niet alle kijkers hiermee gediend zijn. Enkele scenes zijn wel redelijk hard te noemen, waarbij een bepaalde seksscene tussen een oudere man en een jong meisje in het oog springt en voor sommige kijkers misschien de druppel te veel was.

Aan de andere kant laat Euphoria wel zien waar het in de wereld van de jongeren vandaag om draait. Voor sommige mensen is het misschien net goed dat men onverbloemd te werk gaat en de kijkers met de neus op de feiten duwt. Natuurlijk is het allemaal fictie wat je te zien krijgt, maar als kijker besef je wel dat de dingen die voorbijkomen in deze eerste aflevering, daadwerkelijk ook wel gebeuren. Als ouder zal je misschien wel even schrik hebben als de puberende zoon of dochter de deur uitgaat voor een avondje stappen, maar jongeren willen hun eigen leven leiden en de wereld ontdekken. Af en toe loopt dat fout af, maar anderen leren dan weer uit hun fouten en komen dan uiteindelijk wel op beide voetjes terecht in hun volwassen leven.

De eerste aflevering van Euphoria was beklijvend, was bij momenten keihard en zet alvast aan tot nadenken. Voor sommige kijkers is de niet subtiele aanbreng van de diverse gebeurtenissen misschien wel een doorn in het oog, maar de wereld waarin wij leven kan hard zijn en bij momenten zelfs keihard en dat mag getoond worden. We kijken toch ook naar fictiereeksen als Game of Thrones en dergelijke waar ledematen in het rond vliegen en het bloed over je scherm druipt. Waarom zou men dan de onderwerpen die aan bod komen in Euphoria niet realistisch in beeld mogen brengen?
Volg Euphoria
All My Life, My Heart Has Yearned for a Thing I Cannot Name
02x08