anonymous geeft "Episodes - Seizoen 1" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Episodes - Seizoen 1

‘Write what you know’ moeten David Crane en Jeffrey Klarik gedacht hebben toen ze ‘Episodes’ bedachten. De komedie biedt een blik achter de schermen in Hollywood waar het schrijverskoppel Lincoln hun succesvolle Engelse serie moeten vertalen naar Amerikaanse maatstaven.

Episodes’ is niet de eerste komedieserie die niet verder kijkt dan het maken van series. Denk maar aan ’30 Rock’ of ‘Entourage’. Het concept werkt daarom niet verfrissend. Waar ziekenhuisseries en detectives voorgingen, lijkt het genre ‘televisie over televisie’ steeds breder te worden. ‘Episodes’ onderscheidt zich wel iets omdat het twee Britse personages volgt. In feite zien we hoe ‘The Office’ uit het Verenigd Koninkrijk uiteindelijk in de Verenigde Staten een eigen leven kreeg.

Beverly Lincoln (Tamsin Greig) en Sean Lincoln (Stephen Mangan) worden aardig gespeeld met goede komedische timing en als ster van de show doet Matt LeBlanc goed zijn best om ‘Joey’ te doen vergeten. Maar echt grappig wordt het nergens. Terwijl Beverly en Sean langzaam accepteren dat hun geliefde serie nooit meer hetzelfde zal zijn, klagen ze meer en worden de sarcastische monologen langdradiger. Waar de eerste twee afleveringen nog geslaagde persiflages waren van de hypocriete manier van zakendoen in Hollywood is de achterste helft van het seizoen niet meer dan een kleine soap waar vreemdgaan, jaloezie en de grootte van LeBlanc’s geslachtsdeel het belangrijkste zijn.

De serie is op zijn best wanneer het ongemakkelijke momenten laat zien en zelfs die worden in de zeven afleveringen wel eens herhaald. De enige verrassing komt in de vorm van Carol (Kathleen Rose Perkins) die van brave assistente tot dynamische raadgever transformeert. Voor de rest gaat ‘Don’t judge a book by it’s cover’ niet op, want van titel tot aan plotwendingen is ‘Episodes’ jammerlijk voorspelbaar.
Volg Episodes
Episode 507
Episode 507