8
anonymous geeft "Endeavour - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 25 juli 2013.
2
0

Endeavour - Seizoen 1

Ondanks het overlijden van Morse-vertolker John Thaw in 2002, blijft Inspector Morse populair. Nu er geen nieuwe afleveringen van de originele serie meer bijkomen, zijn er verschillende bewerkingen op Colin Dexter’s verhalen op het kleine scherm om van te genieten. In 2009 begon de spin-off serie Lewis, een soort sequel die focust op de oude sidekick van Morse, Lewis, nu een Detective Inspector, en zijn terugkeer bij de politie in Oxford. Daarnaast is er nu ook de serie Endeavour, een prequel waarin een jonge Morse net bij de politie in Oxford aan de slag gaat in de jaren ‘60. In de tv-film Endeavour (2012) is te zien hoe Morse bij de politie in Oxford terecht komt, en in de gelijknamige serie is het dan toch echt tijd voor het echte werk.

De jonge Endeavour Morse wordt gespeeld door Shaun Evans. Hoewel er weinig overeenkomsten zijn tussen de gelijkenissen van Evans en Thaw, zet Evans een overtuigende Morse neer. Ondanks dat hij soms wat moeilijk in de omgang is, is hij zeer meegaand met slachtoffers van ongerechtigheid en zeer gedreven in het vinden van de echte dader. In het oplossen van zaken is Morse erg koppig en volgt hij altijd zijn eigen inzichten. Zijn koppigheid en streven naar gerechtigheid zorgen nogal eens voor botsingen met de rigide Chief Superintendent Bright (Anton Lesser). Het is duidelijk dat deze Morse nog niet weet hoe hij het beste om kan gaan met autoriteit, maar gelukkig is er Inspector Fred Thursday (Roger Allam) die hem telkens uit de nesten kan redden. Thursday herkent het talent in Morse en is een soort mentor voor hem. Ondanks dat Morse nog geen sergeant is (hij is hier nog een constable), betrekt Thursday hem vaak bij de zaak en, in tegenstelling tot Bright, waardeert hij Morse zijn input in de zaak. Het is wel opvallend hoe vaak het oplossen van de zaak rust op de inzichten van Morse; je begint je haast af te vragen hoe de ‘Oxford police’ ooit een zaak heeft opgelost zonder hem.

Hoewel de serie erg focust op Morse en zijn ingevingen, is er ook genoeg ruimte voor andere personages en karakterontwikkeling. Zo wordt Thursday’s rol als familieman ook benadrukt en worstelen Thursday en Morse er beiden mee om hun werk hun eigen leven niet te veel te laten beïnvloeden. Ook de relatie tussen Thursday en Morse blijft zich ontwikkelen. Morse kijkt duidelijk op tegen Thursday, die de potentie van Morse ziet. Toch is er ook vaak onenigheid tussen de twee, omdat Morse in zijn koppigheid niet altijd luistert naar Thursday’s advies.

Hoewel de serie los staat van Inspector Morse, zijn er genoeg verwijzingen naar de originele serie en hoe Thaw de beroemde inspecteur neerzette. Morse zijn liefde voor opera en de mooie Jaguar Mark 2 zijn aanwezig, en daarnaast wordt ook aan het eind van de serie duidelijk waarom Morse soms mank loopt. Naast karaktertrekjes van Morse, komen er ook oude bekenden langs in de serie. In Endeavour is Jim Strange (Sean Rigby), Morse zijn beste vriend, nog slechts een constable, terwijl hij in Inspector Morse is uitgegroeid tot Chief Superintendent. Ook werkt Morse nu al met dezelfde patholoog, Max DeBryn (James Bradshaw), die Morse zijn afkeer voor bloed graag tot het uiterste test.

Deze verwijzingen naar Inspector Morse zorgen voor extra entertainment voor Morse-aficionados, maar ook als deze dingen aan je voorbijgaan, is de serie erg de moeite waard. De styling ziet er mooi uit, met kleding en kapsels uit de jaren ’60, en ook Oxford en het omliggende platteland zijn prachtig gefilmd. Voeg hier nog de muziek gecomponeerd door Barrington Pheloung aan toe, en de hele serie is een plaatje om naar te kijken. Liefhebbers van Britse detectives zullen dan ook veel plezier beleven aan het kijken van Endeavour, en de serie bewijst dat Morse nog heel lang mee kan gaan op de buis.
Volg Endeavour
Exeunt
Exeunt