7
anonymous geeft "Emily Owens, M.D - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 6 april 2013.
0
0

Emily Owens, M.D - Seizoen 1

Wat kan een nieuwe ziekenhuisserie toevoegen aan het toch al enorme genre? De makers van de nieuwe serie Emily Owens, M.D. moeten zichzelf dat ook afgevraagd hebben. De beroemdste voorbeelden zijn Grey’s Anatomy, Scrubs en natuurlijk House, en het lijkt wel alsof alles al gedaan is: drama, komedie, of een mix daarvan. Wat dat betreft lijkt Emily Owens, M.D. het meest op Grey’s Anatomy, omdat het voornamelijk over de hoofdpersoon gaat die het moeilijk heeft in de liefde, maar het perspectief is wel anders. In deze nieuwe serie wordt namelijk constant de nadruk gelegd op het idee dat een ziekenhuis in feite niets anders is dan high school, en dat hebben we nog niet eerder gezien.

Emily Owens (Mamie Gummer, bekend van onder andere de doktersserie Off the Map) is een onzekere dokter met een flinke dosis onhandigheid. Ze komt er al snel achter dat er veel stereotypen zijn die wel heel erg lijken op de karakters van haar middelbare school. Dit zijn de aartsvijand en oud-klasgenoot Cassandra Kopelson (gespeeld door Aja Naomi King), de boze leraar, Gina Bandari (Necar Zadegan, 24) en de beste vriendin, Tyra Dupre (Kelly McCreary). Ook is er de liefdesdriehoek, die bestaat uit ten eerste de knappe medestudent op wie ze al heel lang verliefd was, Will Collins (Justin Hartley, onder andere bekend van Smallville). De tweede man die haar interessant vindt is haar lieve baas Micah Barnes (Michael Rady, Melrose Place). De belangrijkste verhaallijn is die van Emily die al heel lang verliefd is op Will, maar ‘de aartsvijand’ heeft haar zinnen ook op hem gezet en zij is degene die hem krijgt. Toch gaat dat ook niet perfect omdat hij ook gevoelens voor Emily lijkt te hebben. Hoewel dit een bekende formule is voor een heleboel drama, blijft het interessant omdat het steeds afgewisseld wordt met een flinke dosis humor.

Een van de goede punten aan de serie is dat het een stuk luchtiger is dan vergelijkbare series, wat direct duidelijk wordt door het introfilmpje waarbij er vlinders uit een röntgenfoto komen. Dit laat zien dat de serie meer over persoonlijke (liefdes)problemen gaat dan over de echt medische aspecten aan een ziekenhuis. Aan de ene kant is het grappig om de vergelijking tussen ziekenhuis en middelbare school te zien, en ook zijn hun pogingen om daar iets meer diepgang aan te geven aardig. Zo is de beste vriendin lesbisch, maar moet ze nog uit de kast komen tegenover haar vader, heeft de gehate vijand ook een zachtaardige kant en ziet Will er niet alleen goed uit, maar heeft hij ook nog heel wat problemen moeten doorstaan om te komen waar hij nu is. Toch, en dat is het jammere aan de serie, dit wordt allemaal heel terloops vermeld en niet verder uitgediept (de reden hiervoor is dat de serie vroegtijdig geannuleerd is), wat het vrij vlak houdt en de personages niet veel meer blijven dan stereotypes.

Dit is niet alleen met de karakters zo; ook de patiënten en operaties lijken uit andere series geplukt; een meisje dat lijdt aan OCD, problemen met een zwangerschap, en ook komt kanker vaak terug. Het zou interessanter geweest zijn als er echt originele ziektes of problemen langs waren gekomen. Toch is dit niet heel storend, want het gaat vooral om Emily en hoe zij zich voelt, dus de patiënten zijn slechts de achtergrond waarvoor het hoofdverhaal zich afspeelt. Dit is erg leuk en origineel gedaan. Net als bij Grey’s Anatomy begint en eindigt elke aflevering met een voice-over van Emily zelf, maar ze geeft ook tijdens de aflevering commentaar op de gebeurtenissen; welke stomme dingen ze nu weer gezegd of gedaan heeft. Dit voegt een grappige laag toe en geeft ons als kijker ook meer gelegenheid om met Emily mee te leven, wat ook direct het sterkste punt is van de serie. Het laat zien dat een ziekenhuis niet alleen uit mooie en perfecte medewerkers bestaat en dat er ook buitenstaanders zijn die zich proberen te bewijzen. Dit is dan ook een heel fijne, frisse kijk op het genre.

Kortom, ondanks de vele stereotypen die de serie rijk is, is het toch aardig om het ziekenhuisgenre vanuit een ander perspectief te bekijken. Het is goed om te zien dat er toch nog een nieuwe draai kan worden gegeven, en dat is eigenlijk een hele prestatie. Helaas is de serie geannuleerd en blijft het bij dit ene seizoen. Dat is toch wel heel erg jammer, want ik denk dat meer afleveringen ook meer diepgang en verhaallijnen voor andere personages hadden kunnen zorgen. Helaas zullen we dat nooit weten, en kunnen we alleen maar raden naar hoe het af zou kunnen lopen.
Volg Emily Owens, M.D
Emily and the Leap
Emily and the Leap