8
anonymous geeft "Elementary - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door anonymous op 15 Mei 2014.
0
0

Elementary - Seizoen 1 (DVD)

Toen er een pakketje in de brievenbus zat waar een stempel van MijnSerie opzat, was er maar één verklaring voor: hierin zat de dvd van het eerste seizoen van Elementary. Elementary, NBC’s interpretatie van Sherlock Holmes, volgt Sherlock Holmes (Jonny Lee Miller) en Joan Watson (Lucy Liu) in hedendaags New York terwijl ze misdaden voor de New York Police oplossen. De box bevat maar liefst zes dvd’s, waarop alle 23 afleveringen van het eerste seizoen en een verscheidenheid van bonusmateriaal te vinden zijn. Het bonusmateriaal geeft een interessant kijkje in hoe Elementary tot stand is gekomen, van eerste idee tot filmen op de set.

Ik heb al een uitgebreide recensie over het eerste seizoen zelf geschreven, dus ik zal mij hier beperken tot het bonusmateriaal op de dvd. Waar het bonusmateriaal heel sterk in is, is inzicht geven in de totstandkoming van de serie. In A Holmes of Their Own, In Liu of Watson en Holmes Sweet Holmes komen de schrijvers en producenten aan het woord; ze praten over de eerste ideeën voor de serie en hoe hoofdproducent Robert Doherty, die een belangrijke rol in de vorming van de serie gespeeld heeft, bij het project betrokken is geraakt. Natuurlijk wordt ook besproken hoe ze door het bronmateriaal geïnspireerd werden en welke aspecten van de boeken ze extra nadruk hebben willen geven en hoe ze tot sommige veranderingen zijn gekomen.

Wat interessant is om te zien, is wat voor gevolgen de keuze om Watson een vrouw te maken, één van die veranderingen, voor de serie had. Zo is hieruit het idee voortgekomen om Watson Sherlock’s nuchtere metgezel te maken; producent Robert Doherty zocht naar een manier om de twee in één huis te laten wonen zonder dat er romantische gevoelens achter zouden zitten en combineerde dit probleem met zijn interesse in de donkere kant van de speurder, waaronder ook zijn drugsgebruik valt. Ook was Doherty vastbesloten om de sekse-verandering van Watson niets aan de relatie tussen Watson en Sherlock te laten veranderen. Wat mij betreft is dit goed gelukt, vooral omdat het goed gelukt is om de relatie zo te schrijven dat er geen romantisch aspect aan zit.

Daarnaast wordt er ook aandacht besteedt aan de technische aspecten, zoals het filmen, de opbouw van de set en de muziek. Hierover gaat The Power of Observation: Behind-the-Scenes Webseries, bestaande uit zes korte filmpjes die allemaal een ander aspect toelichten. Je krijgt hier echt inzicht in hoe het eraan toegaat tijdens het maken van de serie, en het zal mensen die hierin geïnteresseerd zijn zeer aanspreken. Mijn persoonlijke favoriet was de aflevering over muziek waarin componist Sean Callery laat zien hoe groot de invloed van muziek op de kijker is en hoe het kan sturen welke emoties je voelt bij het kijken van een bepaalde scène.

Eén ding dat ik wel miste in het bonusmateriaal, is meer interactie tussen de acteurs zelf. Aangezien de chemie tussen de acteurs één van de sterke punten van de serie is, had ik gehoopt dat dit meer naar voren zou komen in het bonusmateriaal. Het is opvallend dat de acteurs überhaupt nauwelijks aan bod komen in het bonusmateriaal, wat overheerst zijn de mensen achter de schermen. In Set Tour with Lucy Liu neemt de actrice even het voortouw, maar Jonny Lee Miller is haast compleet afwezig, afgezien van in scènes uit de serie zelf die toegevoegd zijn om het gezegde te ondersteunen. Ook is er helaas geen blooperscompilatie aanwezig, iets wat in mijn ogen altijd voor toegevoegde waarde zorgt.

Het bonusmateriaal is een leuke toevoeging aan de serie. Vooral als je geïnteresseerd bent in de gedachtegangen achter het script en wat er allemaal komt kijken bij het maken van een televisieserie. Het is jammer dat de acteurs schitteren door afwezigheid in het bonusmateriaal, maar er valt meer dan genoeg van ze te genieten in de 23 sterke afleveringen die het eerste seizoen telt en natuurlijk ook op de dvd's te vinden zijn.
Volg Elementary
Their Last Bow
Their Last Bow