Sandra Hutchison geeft "Elementary - Seizoen 5 (DVD)" een 7.
Geschreven door Sandra Hutchison op 10 Mei 2019.
1
0

Elementary - Seizoen 5 (DVD)

Een moderne versie van de eigenzinnige detective Sherlock Holmes. In deze serie werkt Holmes als adviseur voor de NYPD en zijn voormalige coach Dr. Joan Watson helpt hem daarbij.

Dit is alweer het vijfde seizoen van deze aangename Amerikaanse misdaadserie. Met dit keer wederom 24 spiksplinternieuwe afleveringen die, evenals in de vorige reeksen, telkens bestaan uit één enkele zaak die tijdens de aflevering direct opgelost wordt. Maar natuurlijk ontbreekt ook de zogenaamde rode draad die door de hele reeks heen loopt, in dit seizoen niet. Ook nu kijkt de serie weer lekker weg en kunnen de liefhebbers van detectives zich weer uitleven met het nodige speur- en (mee-)denkwerk. Toch valt in vergelijking met de vorige reeksen dit seizoen een beetje tegen. Iets te veel van hetzelfde wat mij betreft en te weinig verrassingselementen.

Elementary
© CBS

Na het vierde seizoen had ik sterk het gevoel dat de serie hier best kon eindigen. Jammer, dat wel, maar alles leek afgerond. Dit vijfde seizoen opent echter met een knal! Letterlijk in elk geval, want de eerste aflevering start met een zaak rondom een heftige explosie. Verder is dit begin niet echt vernieuwend, het had allemaal best wat spectaculairder gemogen. Maar het lijkt erop dat de makers even een aanloop nodig hadden, want vanaf de tweede aflevering wordt de verhaallijn gelukkig weer een beetje interessanter.

Dit seizoen krijgen Sherlock Holmes (Jonny Lee Miller) en Dr. Joan Watson (Lucy Liu) gezelschap van Shinwell Johnson (een rol voor de vorig jaar veel te vroeg overleden acteur Nelsan Ellis). Shinwell Johnson is een ex-drugsdealer, maar nadat Walson hem redde, wil hij zijn leven verbeteren. Zijn karakter komt een beetje dom over, wat jammer is. Naast Nelsan Ellis komen er in deze reeks ook een aantal leuke gastrollen voorbij, waaronder een rol voor actrice Christine Tylor, rockzanger Meat Loaf en de Amerikaanse acteur William Ragsdale. Het acteerwerk is natuurlijk weer erg goed, daar is niets op aan te merken.

Kortom, Elementary is nog altijd een vermakelijke misdaadserie, aanrader voor de liefhebbers van dit genre. Maar hopelijk weten de makers met het zesde seizoen de kijker meer te verassen.
Volg Elementary
Their Last Bow