Michelle Verrijth geeft "El desorden que dejas - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Michelle Verrijth op 5 februari 2021.
2
0

El desorden que dejas - Seizoen 1

El Desorden Que Dejas is een prima Spaanse thrillerserie, met veel vaart en waar je het verhaal wordt ingezogen.

El Desorden Que Dejas (The Mess You Leave Behind), de nieuwe Spaanse thrillerserie op Netflix gecreëerd door Carlon Montero (Elite), werd meteen goed ontvangen op het streamingsplatform. Spanning, goede acteurs (bekend van wederom Elite en Vis a Vis) en onderlinge relaties op een middelbare school: het lijkt erop dat de serie vol met ingrediënten zit die een goede, spannende en verslavende serie nodig heeft. En dat nog voordat je er überhaupt aan begonnen bent!

Raquel (Inma Cuesta, Águila Roja) krijgt als lerares literatuur een baan aangeboden in het kleine dorpje Galicië. Haar man Germán (Tamar Novas, Alta Mar), is geboren in dit typische ons-kent-ons dorpje. Voor Raquel is dit nieuw en enorm wennen. Desondanks is ze erg enthousiast en begint vol goede moed aan haar nieuwe baan en haar nieuwe leven. Ze heeft leuke collega’s, de relatie met haar man zit goed en ze houdt goed contact met haar beste vriendin.

Al vrij snel komt ze erachter dat ze de opvolger is van Viruca (Bárbara Lennie, Amar en Tiempos Revueltos) die een paar weken ervoor vermoedelijk zelfmoord heeft gepleegd. Nadat ze enkele dreigementen krijgt van haar klas, onder andere een anoniem briefje met de tekst: “Hoelang duurt het voordat je sterft?”, gaat ze op onderzoek uit. Klopt het allemaal wel? Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat Viruca geen andere uitweg zag? Wie heeft hier allemaal mee te maken? Ze duikt het verleden in en komt juist zelf hierdoor in de problemen. Wie is nog te vertrouwen en kan ze hier nog wel mee door gaan?

Het verhaal wordt verdeeld in twee delen: allereerst hoe het Raquel vergaat op zowel professioneel als persoonlijk vlak en ten tweede een terugblik naar Viruca waarvan, naarmate het seizoen vordert, het duidelijk wordt wat er met haar gebeurd is. Het verhaal loopt niet chronologisch, wat wel even wennen is, vooral ook omdat de hoofdrolspeelsters in het begin redelijk op elkaar lijken. Naar het einde toe wordt dit uiteraard duidelijker en zal elk puzzelstukje op zijn plaats vallen. Bij de laatste paar afleveringen zit je op het puntje van je stoel en er zitten genoeg twists in het verhaal waardoor het allesbehalve saai wordt.

Zoals eerder gezegd, de serie zit inderdaad vol alle ingrediënten die een goede thriller nodig heeft: spanning, erg goed acteerwerk, twists, medeleven en mysterie. Af en toe lijkt het allemaal wel erg ver gezocht en willen ze juist zo veel mogelijk twists in het verhaal stoppen zodat de kijker telkens op een ander been wordt gezet. De kijker gaat zich dan echter irriteren en ook komen sommige scènes daardoor een beetje ongeloofwaardig en te gemaakt over.

El Desorden Que Dejas is een prima Spaanse thrillerserie met veel vaart en waar je het verhaal wordt ingezogen. De acteurs doen het prima, je gaat meeleven met de personages en krijgt voor bijna iedereen sympathie. Soms terwijl je dat misschien niet eens wilt. Voor een weekend thriller-bingewatchen zonder veel afleiding is El Desorden Que Dejas een absolute aanrader. En hoewel het nog niet duidelijk is of er een tweede seizoen komt, is deze zeker welkom.
Volg El desorden que dejas
The Mess You Leave Behind
The Mess You Leave Behind