7.5
Michelle Verrijth geeft "El desorden que dejas - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Michelle Verrijth op 23 december 2020.
2
0

El desorden que dejas - Eerste aflevering

El Desorden Que Dejas (The Mess You Leave Behind) is de nieuwe Spaanse Netflix thrillerserie, gebaseerd op de roman met dezelfde titel van schrijver Carlon Montero, die ook de serie gemaakt heeft. Als je denkt dat je iets herkent aan El Desorden Que Dejas, dan kan dit absoluut kloppen. Montero heeft namelijk ook Elite geschreven. Dat is niet alleen herkenbaar door de (onderlinge) relaties en op een middelbare school maar ook door bekende gezichten. Aangezien Elite erg goed ontvangen is als dé Spaanse Netflix-serie betreffende een school en het daarbij behorende drama, belooft deze nieuwe thriller van dezelfde hand alvast veel goeds.

In deze serie krijgt Raquel (Inma Cuesta, Águila Roja), als lerares literatuur een baan aangeboden op de middelbare school in het geboortedorp Galicië van haar man Germán (Tamar Novas, Alta Mar). Ze is erg enthousiast en begint vol goede moed aan haar nieuwe baan en haar nieuwe leven in dit dorp. Pas tijdens haar eerste dag ontdekt ze dat ze de baan heeft overgenomen van een collega die een paar weken ervoor vermoedelijk zelfmoord heeft gepleegd en het enthousiasme Van Raquel verandert vrij snel in angst, verbazing en ongeloof. Zo wordt ze door haar klas verwelkomd met een briefje tussen haar examens: "Hoelang duurt het voordat je sterft?" Wat heeft de klas met de zelfmoord van haar voorganger te maken en is ze zelf wel veilig?

El desorden que dejas

Dat zijn de vragen waarmee je blijft zitten na het zien van de eerste aflevering. We willen graag meer weten van de personages, wat voor relatie ze hadden met haar voorganger en hoe het verhaal nou precies in elkaar steekt. Want eerlijk, de eerste aflevering begint met een rustige opbouw maar ontvouwt zich als een groot raadsel. Twee verhaallijnen lopen door elkaar heen, we gaan terug in de tijd en dan opeens weer naar het heden en de hoofdpersonages zijn toch wel snel door elkaar te halen. Dit is zowel positief als negatief op te vatten. Mocht je geen interesse hebben in tijdssprongen en wil je soms graag afgeleid zijn zonder de serie terug te hoeven spoelen, dan kun je deze serie beter overslaan.

De tijdssprongen, verhaallijnen en het tot nu toe geheimzinnige verhaal maken de serie juist spannend en je kunt niet wachten om de volgende aflevering te kijken.
Volg El desorden que dejas
The Mess You Leave Behind