Geschreven door Ron Schoonwater op 24 augustus 2021.
2
0

El Cid - Seizoen 2

El Cid is het Spaanse antwoord op The Last Kingdom. Het kent echter een probleem.

Grootste verschil tussen Uthred en Ruy is dat de laatstgenoemde personage echt bestaan heeft.

Dat probleem is niet de kwaliteit van deze televisieserie, maar de lengte en duur. Het tweede seizoen van El Cid kent slechts vijf afleveringen van bijna een uur. Dat is overigens net zoveel als het eerste seizoen. Gezien de kwaliteit van de serie en het verhaal dat te vertellen valt had dit wat mij betreft wel in iets meer afleveringen per seizoen mogen gebeuren.

El Cid is een historisch avonturenverhaal. Hoewel de hoofdrolspelers uit historische figuren bestaan is de serie vooral een gedramatiseerd verhaal over een roerig verleden. Het verhaal van Rodrigo Diaz de Vivar (1040 – 1099) wordt nogal gepimpt. Rodrigo is in Spanje ook bekend als Ruy, en die naam wordt in de serie gebruikt. Hij krijgt een beetje dezelfde status als Uthred in The Last Kingdom. Ruy heeft een centrale rol in de beslissingen die koningen en andere belangrijke personen nemen. De vraag is of dit in werkelijkheid op deze manier gebeurd is.

Verder is Ruy omringd door vrouwelijk schoon. Dat levert natuurlijk allerlei complicaties op. Die romantische kant van het verhaal is meer fantasie. In de kronieken over Rodrigo staat daar namelijk veel minder over opgeschreven. Grootste verschil tussen Uthred en Ruy is dat de laatstgenoemde personage echt bestaan heeft. Uthred is slechts een fictieve personage die toegevoegd is aan een historisch verhaal.

El Cid
© Prime Video

Het tweede seizoen van El Cid staat in het teken van de machtsoverdracht. Na de dood van de koning wordt zijn koninkrijk opgedeeld onder zijn kinderen. Zijn drie zonen worden ieder koning van een deel van het rijk. Zijn beide dochters krijgen kleine gebieden in het land. Dit levert natuurlijk spanningen op. De oudste zoon verwachtte zijn vader op te volgen als heerser over het hele gebied en wordt nu geconfronteerd met zijn twee broers als koning van naburige koninkrijken.

Het gevolg is een enorme machtsstrijd die wel uit moet monden in geweld. Binnen die gebeurtenissen moet Ruy kiezen voor loyaliteit of liefde. Zijn keuze beïnvloed niet alleen zijn leven, maar ook de uitkomst van de onderlinge strijd van de drie broers.

El Cid is een mooie kans om meer kennis op te doen van de complexe geschiedenis van Spanje.

El Cid is een mooie kans om meer kennis op te doen over de complexe geschiedenis van Spanje. Het land was vroeger opgedeeld in kleine koninkrijken en kende daardoor veel onderlinge strijd. De aanwezigheid van Moren maakte het er niet makkelijker op.

Je zou verwachten dat een gezamenlijke vijand de verschillende Spaanse partijen dichterbij zouden brengen, maar niets is minder waar. De Moren waren slim genoeg om hun invloed te laten gelden en gebruik te maken van de verdeeldheid. Of dat op de manier is gebeurd zoals in El Cid geschetst wordt is de vraag. De Moren in de serie worden namelijk nogal mysterieus en bijna mythisch afgeschilderd.

Het tweede seizoen is een logisch vervolg op het eerste seizoen. De kwaliteit is vergelijkbaar. El Cid is een goede serie voor de liefhebbers van het genre. Verwacht geen bombastisch historisch avonturenverhaal met veel special effects. El Cid is een aardig in elkaar gestoken gedramatiseerd verhaal over machtsstrijd en liefde. Niet meer en niet minder.
Volg El Cid
The Path of Hate
The Path of Hate