7
Ron Schoonwater geeft "El Chapo - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 2 februari 2018.
1
1

El Chapo - Seizoen 2

Jammer. Seizoen 2 van El Chapo valt in dezelfde valkuil als de TV serie Narcos in het begin. Teveel personages die belicht worden waardoor het verhaal enigszins ondergesneeuwd raakt. In seizoen 1 ging het vooral over de Mexicaanse drugsbaron Joaquín Guzmán Loera (Marco de la O, Tanto Amor), beter bekend als El Chapo. Daarnaast werd de geslepen politicus Don Sol (Humberto Busto, Los Héroes Del Norte) gevolgd.

Nu spelen meer mensen een belangrijke rol. Zo worden de zonen van Joaquin gevolgd, maar is er ook aandacht voor de collega criminelen en vijanden van El Chapo. Gevolg is dat er weinig ruimte is om je te identificeren met een personage. Seizoen 2 van El Chapo blijft daardoor wat meer afstandelijk.

El Chapo
© Univision

Wat opvalt, zeker na het eerste seizoen, is dat het Joaquin ineens voor de wind gaat. Joaquin beheert plots zijn imperium vanuit de gevangenis. Het wordt in de serie niet echt duidelijk waar dit door komt. Het blijft dit seizoen überhaupt onduidelijk waar El Chapo nu precies zijn geld mee verdient. De aandacht gaat voor het overgrote deel uit naar de oorlog tussen de verschillende drugskartels en de samenwerking met de overheid. De enige direct drugsgerelateerde actie die de serie laat zien is wanneer de zoon van Joaquin zijn eigen drugslijn opzet.

Seizoen 2 van El Chapo blijft wat meer afstandelijk

De oorlog tussen de verschillende drugskartels is hard. El Chapo is, ondanks de hulp van de overheid, niet erg succesvol in deze strijd. Mede omdat zijn beslissingen niet altijd goed uitpakken. Daarnaast weet hij door zijn houding en belangen bondgenoten makkelijk tot vijand te maken. De corruptie binnen de overheid helpt Joaquin mee om hun steun te verwerven. Aan de andere kant zorgt diezelfde corruptie ervoor dat ook zijn tegenstanders belangrijke informatie tot hun beschikking krijgen. In die zin is het een spannend en bloederig schouwspel.

Don Sol is van vijand tot bondgenoot van Joaquin getransformeerd. Don Sol ziet in de samenwerking een kans om zijn politieke macht uit te breiden. Dit lijkt te lukken. Er worden echter weinig successen geboekt in de strijd. Bovendien vallen er steeds meer onschuldige slachtoffers. Daardoor wordt de druk op Don Sol steeds groter. Zijn liefdesleven wordt meer belicht dit seizoen. Dat loopt ook niet op rolletjes. Hoewel dat in het begin weinig met het verhaal van de serie te maken lijkt te hebben wordt het op het einde duidelijk waarom het toch belangrijk is.

El Chapo
© Univision

Ondanks de minpunten is El Chapo een goede serie. Het tweede deel van seizoen 2 toont verbetering. De beste aflevering is degene waarin drie inwoners van Mexico gevolgd worden om te laten zien wat de strijd tussen de drugskartels betekend voor inwoners. Na die aflevering wordt het verhaal ook weer wat overzichtelijker. El Chapo zelf komt meer centraal te staan. Met dank aan een traumatische gebeurtenis en het feit dat Joaquin meer laat zien van zijn geraffineerd leiderschap.

Seizoen 2 is iets minder dan het eerste seizoen, maar we kijken toch uit naar het derde seizoen. Een ding is namelijk duidelijk na het einde van seizoen 2, het verhaal is nog niet klaar.
Volg El Chapo
Episode 13