Helgoned geeft "Dr. Death - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Helgoned op 15 juli 2021.
3
0

Dr. Death - Eerste aflevering

Spannende miniserie over het waargebeurde verhaal van een gruwelijke chirurg.

De miniserie Dr. Death van het Amerikaanse kanaal Peacock belicht in acht afleveringen het beruchte waargebeurde verhaal van dokter Christopher Duntsch (Joshua Jackson, Dawson’s Creek). Hij is een veelbelovende chirurg in het medisch circuit in Dallas, met als specialiteit stamcel behandelingen aan het ruggenmerg. Zijn neurochirurgie staat goed bekend als diverse van zijn behandelde patiënten zich melden met zware klachten en sommigen het zelfs niet hebben overleefd.

Neurochirurg Robert Henderson (Alec Baldwin, 30 Rock) krijgt één van de voormalige patiënten van dokter Duntsch op zijn operatietafel en schrikt zich kapot. Samen met zijn collega Randall Kirby (Christian Slater, Mr. Robot) probeert hij de licentie van Duntsch ingetrokken te krijgen. Dat blijkt echter niet zo gemakkelijk in het Amerikaanse medische circuit. In de eerste aflevering wordt door middel van flashbacks steeds duidelijker welk slagveld beide artsen in hun speurtocht tegen aan lopen.

Dr. Death
© Starz

In de miniserie zijn er ook rollen voor Grace Gummer (Mr. Robot) die de assistent van dokter Duntsch speelt en AnnaSophia Robb (The Carrie Diaries) als openbaar aanklager Michelle Shugart. In deze eerste aflevering weet Joshua Jackson te overtuigen als glad van de tongriem gesneden jonge chirurg met een goed imago. Dat betekent voor de raad van bestuur van een commercieel ziekenhuis een potentiële jackpot. In flashbacks zien we dat Duntsch in het verleden diverse tegenslagen heeft overwonnen om zijn diploma te halen, maar of hij genoeg capaciteiten heeft om überhaupt deze ingewikkelde operaties uit te voeren zien we niet.

Alec Baldwin acteert sterk als een gedreven, maar redelijk ingetogen specialist die het slagveld van Duntsch niet onbestraft kan kan laten.

Alec Baldwin acteert sterk als een gedreven, maar redelijk ingetogen specialist die het slagveld van Duntsch niet onbestraft kan laten. Het blijft overigens onduidelijk of Duntsch zichzelf in hoge mate heeft overschat, of dat hij een sociopaat of psychopaat was, of dat hij misschien heel andere drijfveren had. Elke aflevering start ook met de mededeling dat sommige situaties niet waarheidsgetrouw zijn, dus er wordt ook niet gesuggereerd dat de hele miniserie de waarheid volledig weerspiegelt. Het blijft in ieder geval een fascinerende eerste aflevering van een sterke miniserie die mij zeker heeft overtuigd. En voor diegenen die denken dat zoiets natuurlijk alleen in de Verenigde Staten kan gebeuren: Google maar eens op ‘Haagse Horrortandarts’ en dan rijzen je de haren te berge.
Volg Dr. Death
Surgeons, Bachelors and Butchers
Surgeons, Bachelors and Butchers